Lekarz prowadzi gabinet chirurgii jednego dnia i jest przedsiębiorcą opodatkowanym podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Dwa lata temu wykonywał zabieg chirurgiczny na rzecz dziecka, który w skutkach spowodował konieczność leczenia w szpitalu klinicznym i trwały uszczerbek na zdrowiu. Biegli sądowi stwierdzili w opiniach, że zabieg został wykonany źle z punktu widzenia współczesnej wiedzy medycznej i nie ma możliwości na stan obecnej wiedzy medycznej przywrócić komfort życia dziecku. Sąd zasądził odszkodowanie na rzecz dziecka oraz nakazał płacić rentę comiesięczną. 50% wartości odszkodowania zostało pokryte z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Czy pozostałą kwotę odszkodowania oraz kolejno kwoty renty lekarz będzie mógł zaliczać do kosztów podatkowych działalności gospodarczej?
Dział: KOSZTY NIEPODATKOWE
Pan X prowadzi działalność gospodarczą jako jednoosobowy przedsiębiorca i jednocześnie jest wspólnikiem w spółce cywilnej. Pan X jako przedsiębiorca jednoosobowy nabył dużą partię towaru po korzystnej cenie. Obecnie w celu wsparcia spółki cywilnej chce jej odprzedać pewną część towaru po cenie nabycia. Czy jest prawdą, iż istnieje ryzyko, że organy podatkowe mogą nie uznać wydatku poniesionego przez spółkę cywilną na rzecz jednoosobowego przedsiębiorcy jako kosztu podatkowego po stronie wspólnika, który jest jednocześnie tym przedsiębiorcą jednoosobowym?
Czy Spółka może zaliczyć w koszty podatkowe odszkodowanie wypłacone byłemu pracownikowi z tytułu niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy?
Czy w przypadku zapłaty mandatu drogowego za naszych kierowców wydatek ten będzie stanowił dla Spółki koszt uzyskania przychodu? Czy kwotę zapłaconego przez spółkę mandatu należy zaliczyć do przychodów pracownika i pobrać od niego zaliczkę na podatek dochodowy?
Podatnik świadczy usługi transportowe (przewozu piasku i żwiru itp.) na terenie kraju. W maju podatnik nie mógł samodzielnie wykonać usługi i skorzystał z podwykonawcy. Co ważne podatnik ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w trakcie transportu towarów. Transport odbywa się samochodami z otwarta częścią bagażową. Po wykonaniu usługi spisywany jest protokół, który potwierdza, że towaru został dostarczony i powstały szkody. W przypadku transportu zastępczego doszło do powstania szkody. Podatnik był obowiązany do zapłaty odszkodowania w wysokości 3 600 zł. Podatnik powyższą kwotę zapłacił pomimo, iż nie z jego winy doszło do szkody. Czy w takim przypadku zapłaconą kwotę zaliczy do kosztów uzyskania przychodów? Jak należy dokumentować takie odszkodowanie?
Od kiedy zaczną obowiązywać ograniczenia w zakresie zaliczania w koszty usług świadczonych przez wspólników na rzecz spółki?
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych. Rozlicza się na podstawie KPIR. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Czy od lutego 2022 może ująć w koszty podatkowej książki przychodów i rozchodów swoje delegacje (właściciela firmy)?
Spółka nie ma prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu całej wartości należności rozliczonej z kontrahentem z tytułu rozliczenia naddanych opakowań zwrotnych po okresie rozliczeniowym, w przypadku gdy nie otrzymuje ona od tego kontrahenta faktury VAT, gdyż ten nie wystawia jej na rzecz Spółki (brak faktury VAT należy traktować jako brak techniczny, a nie brak prawa do odliczeniaVAT).
Podatnik zamówił dużą partię towaru od producenta z Chin. Producent przed wysłaniem towaru zażądał wpłaty zaliczki w wysokości 20% wartości towaru. Podatnik wpłacił tę kwotę producentowi. Pomimo wpłaty producent nie wywiązał się z kontaktu i nie sprzedał towaru. Podatnik zażądał zwrotu zaliczki, jednak jej nie odzyskał. Na dzień dzisiejszy nie ma żadnej możliwości odzyskania ani wyegzekwowania zwrotu. Czy zaliczka w takim przypadku może być kosztem uzyskania przychodu?
Spółka z o.o. zawarła trójstronną umowę z właścicielem lokalu użytkowego oraz poprzednim najemcą, iż będzie ona w lokalu użytkowym prowadziła działalność gospodarczą oraz jednocześnie dokonana spłaty zaległości czynszowych za poprzedniego najemcę. Spółka będzie prowadziła działalność w lokalu przez kolejne lata co będzie oznaczało, że wydatek na spłatę zobowiązania byłego najemcy przyczyni się do uzyskania w przyszłości przychodów. Czy zatem można taki wydatek zaliczyć do kosztów podatkowych działalności gospodarczej?
Klientka prowadzi działalność gospodarczą rozliczając się na podatku liniowym, jest zwolniona z VAT. W 2021 roku nabyła samochód osobowy na fakturę VAT - marża od Auto-Handel za kwotę 45.000,00 zł. Za zakupiony samochód zapłaciła gotówką. Czy podatniczka może ująć zakup samochodu w kosztach podatkowych firmy w sytuacji gdy transakcja jest powyżej 15 tys. zł., a została opłacona gotówką? Samochód będzie stanowił środek trwały w firmie oraz będą dokonywane odpisy amortyzacyjne?
Czy w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury w terminie 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonej na fakturze osoby fizyczny prowadzące działalność gospodarczą winny wyłączyć z kosztów powyższą fakturę czy też zwiększyć kwotę dochodów? Czy powyższą zasadę „ulgi za złe długi” przedsiębiorcy winny stosować w każdym przypadku?