ODPOWIEDŹ
Wykup dodatkowej/rozszerzonej gwarancji na sprzęt będący środkiem trwałym Państwa firmy, stanowi koszt podatkowy o charakterze pośrednim. Nie można go bowiem przyporządkować do konkretnego przychodu.
W przypadku tego rodzaju wydatków obowiązuje zasada, że jeśli dotyczą okresu nie przekraczającego roku podatkowego, odnosi się je w koszty podatkowe w dacie ich poniesienia. Jeśli natomiast okres ten jest dłuższy niż rok podatkowy, poniesiony wydatek należy rozliczać proporcjonalnie do okresu jego „konsumpcji”. W państwa przypadku oznacza to, że jeśli wykupiona gwarancja będzie obejmowała dodatkową ochroną sprzęt komputerowy krócej, niż rok podatkowy, to koszt z tytułu jej nabycia należy rozpoznać jednorazowo - w dacie poniesienia wydatku (przy uwzględnieniu zasad wynikających z polityki rachunkowości Spółki). Natomiast, gdy sprzęt będzie objęty dodatkową gwarancją przez okres dłuższy, niż rok podatkowy, wówczas rozliczymy go proporcjonalnie do okresu, którego gwarancja dotyczy.
UZASADNIENIE
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (zwana dalej updop) definiuje koszty uzyskania przychodów w sposób ogólny, pozostawiając każdorazowo ich kwalifikację jako potrącanych - przy zachowaniu ustawowych ograniczeń - do indywidualnej oceny. W uproszczeniu można jednak ująć, że jeśli poniesiony wydatek nie został wymieniony w katalogu wydatków negatywnych, o których mowa w art. 16 ust. 1. updop, a jest poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła i jego poniesienie jest racjonalnie i gospodarczo uzasadnione, przy czym prawidłowo udokumentowane, to jest w pełni kwalifikowany jako koszt uzyskania przychodów.
Z pytania Spółki wynika, że na stanie środków trwałych posia...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!