Straty z niewykonania umowy reklamowo-promocyjnej

KOSZTY NIEPODATKOWE

W związku z pandemią koronawirusa i odwołaniem imprez sportowych, doszło do niewykonania umowy reklamowo - promocyjnej. Czy straty z tym związane (wpłacona zaliczka) przedsiębiorca może zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodów?

ODPOWIEDŹ

Niestety nie. W sytuacji odwołania imprez sportowych, w czasie których miały być wykonane działania reklamowo-promocyjne na rzecz przedsiębiorcy, straty powstałe w wyniku utraty dokonanych przedpłat (typu zaliczki, zadatki) w związku z niewykonaniem umowy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Tak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 54 u.p.d.o.f.

UZASADNIENIE

Kosztami uzyskania przychodów są - zgodnie z art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f. - koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów u.p.d.o.f. nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów. Przy czym związek przyczynowy między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać odrębnie w stosunku do każdego wydatku. 
Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Wskazać należy, że...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy