ODPOWIEDŹ
Nie ma przeszkód prawnych, aby wydatki poniesione na zakup towarów sprzedawanych po cenie promocyjnej przewyższały przychody uzyskane z ich sprzedaży. Każdy przedsiębiorca, może bowiem - w granicach prawa - swobodnie kształtować swoje operacje gospodarcze, w tym stosować znaczne bonifikaty, rabaty i opusty, jeśli mają one na celu osiągnięcie zamierzonych korzyści ekonomicznych. Oznacza to, że sprzedaż towarów za tzw. symboliczną złotówkę powinna być uzasadniona ekonomicznie i prowadzić do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, to jest zarobku.
W tych okolicznościach także organy podatkowe uznają, że wykazanie przez podatnika przychodu w obniżonej wysokości ma ekonomiczne uzasadnienie (o ile nie jest to transakcja między podmiotami powiązanymi). Takie wnioski wynikają też z uzasadnienia do wyroku NSA z 21 kwietnia 2016 r. (sygn. akt I FSK 1904/14).
UZASADNIENIE
Za przychody z działalności gospodarczej zasadniczo uznaje się przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f.). Przychodem ze sprzedaży towarów po promocyjnej cenie jest kwota faktycznie należna lu...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!