Sprzedaż kart produktowych – moment powstania przychodu

PRZYCHODY Z DZIAŁALNOŚCI

Firma zajmuje się usługą wynajmu samochodu sportowego i jazdy samochodem sportowym po ulicach miast jako kierowca lub jazdy na torze jako pasażer. Firma postanowiła reklamować swoje usługi w serwisie z prezentami. Każda osoba może dokonać zakupu tzw. karty prezentowej. Po zakupie karty prezentowej należy ustalić z firmą, jaki produkt będzie interesował kupującego i kiedy może z niego skorzystać. W wypadku gdy kwota zakupionych usług przekroczy wartość karty podarunkowej, posiadacz karty jest zobowiązany do dopłaty. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od zakupionych kart podarunkowych?

Odpowiedź

Sprzedaż kart podarunkowych nie oznacza powstania przychodu. Przychód powstanie dopiero w momencie wykonania usługi.

Uzasadnienie

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Ustawa nie definiuje ściśle pojęcia przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania przykładowych przysporzeń zaliczanych do tej kategorii. Jednakże z ustawy o CIT wynika, że pojęcie „przychodu” jest bardzo szerokie i obejmuje m.in. wszystkie otrzymane pieniądze z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w przepisach. Wyjątkiem takim jest m.in. kwota należnego podatku od towarów i usług.
Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskani...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy