Rozłożenie na raty i umorzenie części zobowiązania - konsekwencje podatkowe

PRZYCHODY Z DZIAŁALNOŚCI

Przedsiębiorca (jednoosobowy) posiada zobowiązania wobec spółki z tytułu niezapłaconych faktur na kwotę około 100.000 zł. W wyniku negocjacji podpisano ugodę, gdzie ustalono, że 50.000 zł zostanie umorzone, pozostałą część rozłożona na raty - 24 miesiące po 10.000 zł i 40.000 zł na koniec drugiego roku. Jak podatkowo rozliczyć taki rodzaj ugody? 

ODPOWIEDŹ


Kwota umorzonego zobowiązania powoduje powstanie przychodu z działalności gospodarczej w postaci przychodu ze świadczeń nieodpłatnych – przedsiębiorca uzyskuje korzyść kosztem majątku spółki. 
Rozłożenie na raty nie powoduje żadnych skutków podatkowych – jest to tylko aneksowanie warunków umownych. 

UZASADNIENIE


W praktyce występują sytuacje, w których:

  • po dokonaniu kalkulacji kosztów egzekucji (w tym prawnika) oraz kwoty wierzytelności przedsiębiorcy (wierzyciele) decydują się na ugodę i umorzenie wierzytelności własnej,
  • po dokonaniu analizy opłacalności przeszłej, obecnej i przyszłej współpracy z dłużnikiem wierzycielowi opłaca się rozłożyć na raty „starą” zaległość i kontynuować współpracę. 
     

Z punktu widzenia po...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy