Rozliczenie umowy sponsoringu

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Mam problem z właściwym rozliczeniem sponsoringu. Obawiam się czy nie występuje u mnie przychód po wycenie wzajemnych świadczeń. Spółka podpisała umowę sponsoringu. Wydajemy stowarzyszeniu swój towar - wycena według naszej ceny sprzedaży brutto-147,60 zł (cena zakupu 100 zł, marża 20 zł; VAT 27,60 zł.). Według ustawy VAT wyceniam wydany towar w cenie sprzedaży i odprowadzam VAT należny. W umowie mam zapis, że świadczenie reklamy przez sponsorowanego jest ekwiwalentne i wynosi dokładnie taką samą kwotę 147,60 zł. Przeprowadzam następujące księgowania: 
1. WZ moich towarów w cenie zakupu 100 zł konto 409/331
2. VAT należny od ceny sprzedaży 27,60 zł konto 409/222-23 Obawiam się żeby różnica z księgowań nie była moim przychodem skoro Sponsorowany „daje” mi swoją reklamę za 147,60?
 

ODPOWIEDŹ

Umowa sponsoringowa powinna wyraźnie wskazywać, jaką wartość będą mały wzajemne świadczenia stron (czy będą to świadczenia ekwiwalentne, czy w całości lub w części stanowić będą np. darowiznę). W przypadku określenia wzajemnych świadczeń nie może być mowy o jakimkolwiek nieodpłatnym świadczeniu.

UZASADNIENIE

Obecnie Sponsoring stanowi skuteczną formę reklamy w działalności przedsiębiorców. Według definicji słownikowej stanowi on finansowanie w zamian za reklamę. Zatem jest on formą współpracy przedsiębiorcy z inną firmą lub też osobą fizyczną. Sponsor przekazuje korzyści majątkowe, a w zamian sponsorowany promuje działalność sponsora.

Dla celów podatkowych umowa sponsoringu nie została zdefiniowana. Umowa ta należy do grupy tzw. umów nienazwanych, co oznacza że zawierana jest w ramach zasady swobody  umów wskazanej w art. 353¹   Kodeksu cywilnego. Przepis ten wskazuje na możliwość ułożenia stosunków pomiędzy stronami umowy według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. 

Co do zasady możemy wyróżnić następujące formy sponsoringu:

  • sponsoring rzeczowy – polegający na przekazaniu produktów lub towarów (np. sprzęt sportowy w przypadku sponsorowania sportowców).
  • sponsoring pieniężny polegający na przekazaniu środków pieniężnych (np. pieniądze na organizację festynu).
  • oraz sponsoring usługowy – polegający na przekazaniu usług (np. użyczenie samochodu, wykonanie strony internetowej).

Dla celów podatkowych sponsor ma prawo uznać za koszty uzyskania przychodów wydatki na rzeczy, które potem zostaną przekazane sponsorowanemu. Zdaniem redakcji k...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy