ODPOWIEDŹ
Umowa sponsoringowa powinna wyraźnie wskazywać, jaką wartość będą mały wzajemne świadczenia stron (czy będą to świadczenia ekwiwalentne, czy w całości lub w części stanowić będą np. darowiznę). W przypadku określenia wzajemnych świadczeń nie może być mowy o jakimkolwiek nieodpłatnym świadczeniu.
UZASADNIENIE
Obecnie Sponsoring stanowi skuteczną formę reklamy w działalności przedsiębiorców. Według definicji słownikowej stanowi on finansowanie w zamian za reklamę. Zatem jest on formą współpracy przedsiębiorcy z inną firmą lub też osobą fizyczną. Sponsor przekazuje korzyści majątkowe, a w zamian sponsorowany promuje działalność sponsora.
Dla celów podatkowych umowa sponsoringu nie została zdefiniowana. Umowa ta należy do grupy tzw. umów nienazwanych, co oznacza że zawierana jest w ramach zasady swobody umów wskazanej w art. 353¹ Kodeksu cywilnego. Przepis ten wskazuje na możliwość ułożenia stosunków pomiędzy stronami umowy według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Co do zasady możemy wyróżnić następujące formy sponsoringu:
- sponsoring rzeczowy – polegający na przekazaniu produktów lub towarów (np. sprzęt sportowy w przypadku sponsorowania sportowców).
- sponsoring pieniężny polegający na przekazaniu środków pieniężnych (np. pieniądze na organizację festynu).
- oraz sponsoring usługowy – polegający na przekazaniu usług (np. użyczenie samochodu, wykonanie strony internetowej).
Dla celów podatkowych sponsor ma prawo uznać za koszty uzyskania przychodów wydatki na rzeczy, które potem zostaną przekazane sponsorowanemu. Zdaniem redakcji k...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!