ODPOWIEDŹ
Zapisy w umowie o pracę z pracownikami sprawującymi opiekę nad osobami w Niemczech oraz ustalenie stanu faktycznego, czy jest to podróż służbowa poza terytorium kraju czy oddelegowanie pracownika poza terytorium kraju wpływa na prawidłowe rozliczenie wynagrodzeń pracowników. Diety należą się bowiem tylko wtedy, gdy mamy do czynienia z podróżą służbową.
UZASADNIENIE
Pracodawca, który wysyła swoich pracowników do pracy za granicą, musi pamiętać, iż takie „oddelegowanie” będzie wiązać się z wieloma kwestiami podatkowymi i ubezpieczeniowymi. Przede wszystkim pracodawca musi zwrócić uwagę na fakt, iż inaczej będą wyglądać rozliczenia osoby oddelegowanej za granicę, a inaczej osoby, która została wysłana w tzw. podróż służbową. Zatem aby udzielić odpowiedzi na zadane przez czytelnika pytanie w pierwszej kolejności należy wyjaśnić znaczenie pojęciowe
i różnicę pomiędzy podróżą służbową a oddelegowaniem.
Podróż służbowa
Jeśli pracownik ma zapisane w umowie o pracę miejsce pracy na terytorium Polski, to wyjazd pracownika poza granice kraju będzie zagraniczną podróżą służbową. Zatem w przypadku podjęcia pracy w ramach opieki nad osobą starszą na terenie Niemiec, pracownik na polecenie pracodawcy będzie odbywał podróż służbową na podstawie „polecenia wyjazdu służbowego” poza miejsce wskazane w umowie o pracę.
Należy jednak podkreślić, iż co do zasady z podróżą służbową mamy do czynienia gdy zlecone zadanie poza miejscem pracy lub poza miejscowością w której znajduje się siedziba jest incydentalne. Podróż służbowa „delegacja” będzie charakteryzować się tym, że jest wykonywana:
•na polecenie wyjazdu służbowego,
•poza stałym miejscem pracy lub miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy
•ma na celu wykonanie określonego dokładnie przez pracodawcę zadanie.
Oddelegowanie
W prawie podatkowym trudno znaleźć legalną definicję dotyczącą oddelegowania. Nie mniej jednak, co do zasady przyjmuje się, że jeśli z treści umowy wynika, że czasowe miejsce pracy znajduje się za granicą, to mamy do czynienia z oddelegowaniem pracownika do pracy za granicą i nie będzie to podróż służbowa. Zatem przykładowo, jeśli Polski przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce i tutaj zatrudnia pracowników, wskazał w umowie o pracę, iż miejscem pracy pracownika jest np. Frankfurt, to w takim wypadku pracownik znajduje się w oddelegowaniu.
W piśmiennictwie podkreśla się również, że dokonując kwalifikacji wyjazdu pracownika jako podróży służbowej lub oddelegowania nie bez znaczenia ma rodzaj wykonywanych obowiązków, oraz faktyczny nadzór sprawowany wobec pracownika (czy nadzór sprawuje pracodawca, który wysyła pracownika do pracy do Niemiec w celu opieki nad starszymi, czy też faktyczny nadzór nad pracownikiem jest w miejscu wykonywania pracy - powyższe może przemawiać za charakterem oddelegowania bardziej niż podróży służbowej.
Pracownikowi będącemu w podróży służbowej przysługuje dieta. Wysokość diet i zasady ustalania innych świadczeń związanych z podróżami określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w pa...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!