Wydatki na wystrój zewnętrzny i wewnętrzny firmy - kiedy koszt reklamy a kiedy reprezentacji

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Przed zbliżającymi się świętami, każdorazowo, wydatkowane są środki pieniężne na wykonanie wystroju zewnętrznego lub wewnętrznego. W zależności od różnych czynników, wystrój wykonywany jest przez samych pracowników na podstawie zakupionych ozdób, itp. a niekiedy zamawiana jest profesjonalna usługa wykonania wystroju. Wydatki te są dość duże w skali roku i powstało pytanie czy w razie kontroli podatkowej istnieje ryzyko, że zostaną one uznane za koszty reprezentacji. Jak w takim przypadku rozróżnić kiedy wydatek stanowi koszt reklamy a kiedy koszt reprezentacji?

ODPOWIEDŹ

Ustawodawca wyłącza z kosztów podatkowych wydatki, które spełniają kryterium reprezentacji, rozumianej zasadniczo jako okazałość i wytworność w relacjach z otoczeniem. Przy próbie rozróżnienia czy mamy do czynienia z kosztem reprezentacji jest kryterium  nieodbiegania od zwyczajowo przyjętych wydatków ponoszonych przez przedsiębiorców w danej okolicy i branży, tzn. różnego rodzaju elementy wystroju nie są wyjątkowo ekskluzywne, bardzo wytworne ani też odpowiednio drogie. 

UZASADNIENIE

Zaliczenie wydatku do kosztu podatkowego (każdorazowo) powinno opierać się o następującą procedurę:

  • Po pierwsze, należy odpowiedzieć na pytanie czy dany wydatek jest ponoszony w celu uzyskania, zabezpieczenia albo zachowania przychodu. Innymi słowy, czy spełniony będzie warunek wskazany w treści art.15 ust.1 u.p.d.o.p. 
  • Po drugie, niezbędna jest weryfikacja wydatku (jeżeli spełnia warunki przepisu art.15 ust.1) pod kątem wyłączenia z kosztów podatkowych. 
  • Po trzecie, zakładając, że dany wydatek nie jest wyłączony na podstawie art.16 ust.1 ustawy, należy określić czy mamy do czynienia z kosztem bezpośrednim czy też pośrednim. 

W pytaniu pojawia się zagadnienie wydatkowania środków na stworzenie lub zakup wystroju świątecznego. Na podstawie powyższych kryteriów można wskazać, iż wydatek na wystrój świąteczny wykazuje związek pr...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy