1) Odzież ochronna dla przedsiębiorcy i jego pracowników wynikająca z przepisów kodeksu pracy i innych przepisów szczegółowych
W tym przypadku nie występują praktycznie żadne wątpliwości interpretacyjne. Jak wskazuje Dyrektor IS w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 27.02.2015 roku, sygn. IBPBI/1/415-1427/14/ŚS „… jeżeli ze względu na wymagania sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy jest się zobowiązanym do wykonywania pracy w odzieży ochronnej, to wydatki poniesione na jej zakup można uznać za wydatki niezbędne do uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności …”.
2) Odzież inna niż wynikająca z przepisów innych ustaw
Na wstępie należy zauważyć, że prezentowana problematyka cechuje się dużą niejednoznacznością, a każdy przypadek zakupu danego typu ubioru powinien być rozpatrywany przez podatnika indywidualnie. Analiza poglądów organów podatkowych pozwala na stwierdzenie, że przyjmują one coraz bardziej restrykcyjne w tej kwestii stanowisko. W wydawanych interpretacjach używają sformułowania „konieczność wykluczenia przeznaczenia ubioru na cel osobisty przedsiębiorcy lub pracownika”. To powoduje, że część obiektywnie uzasadnionych zakupów ubioru na rzecz np. pracowników, nie może być zaliczana do k.u.p.
O ile nie występuje problem z możliwością zaliczenia np. odzieży ochronnej dla przedsiębiorcy jak i pracowników do k.u.p., o tyle zakup innego rodzaju ubioru (mającego za zadanie reprezentować lub reklamować przedsiębiorstwo, tworzyć pozytywne wrażenie w otoczeniu, utrwalać w pamięci klientów przedsiębiorstwo lub wpływać na decyzję o zakupie) może stanowić problem dla podatników. Poniżej zaprezentowano wybrane przykłady poparte interpretacjami organów podatkowych.
Przykład 1
Przedsiębiorca będący radcą prawnym dokonał zakupu dwóch garniturów, butów i kilku koszul. Stoi ona stanowisku, iż dla godnego reprezentowania wykonywanego zawodu oraz w celu wytworzenia określonej atmosfery profesjonalizmu u swoich klientów, taki ubiór jest niezbędny do prowadzenia przez niego działalności gospodarczej w tej branży. Jak można zauważyć, przedsiębiorca-radca prawny nie jest w stanie rozdzielić możliwości użycia zakupionego...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!