Rabat udzielony przez dealera samochodowego – jak rozliczyć podatkowo

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Spółka, prowadzi działalność w zakresie sprzedaży detalicznej pojazdów samochodowych, współpracowała z dealerem reprezentującym koncern samochodowy. Spółka nabywała samochody od wskazanego przez dealera podmiotu (sprzedawcy). Po spełnieniu określonych warunków spółka uzyskiwała od dealera bonus tzw. rabat pośredni – uzyskiwała więc środki pieniężne oraz otrzymywała notę za uzyskany bonus. Bonus ten rozliczany był w okresach kwartalnych lub rocznych. Spółka nie była zobowiązana do świadczenia usług na rzecz dealera w zamian za przyznanie bonusu. Czy w przypadku udzielenia przez dealera na rzecz spółki rabatu udokumentowanego notą księgową spółka powinna rozliczyć ten rabat jako zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów, czy też jako zwiększenie przychodu?

ODPOWIEDŹ

W naszym przypadku podatnik nie powinien zwiększać przychodów. Spółka otrzymując rabat pośredni od dealera, winna natomiast skorygować koszty uzyskania przychodów (poprzez ich zmniejszenie) w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymała notę księgową. 

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (patrz art. 12 ust. 3 ww. ustawy o CIT). W ustawie o CIT pojęcia „bonifikata” i „skonto” nie są zdefiniowane. W związku z tym należy kierować się więc ich powszechnym znaczeniem. 

Tutaj najlepiej sięgnąć do definicji słownikowych. Zgodnie z „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” – to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. 

Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Bonifikata jest udzielana wówczas, gdy wystąpią okoliczności uzasadniające obniżenie ustalonej wcześnie...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy