Opodatkowanie 20% stawką ryczałtu usług pośrednictwa w sprzedaży

OBOWIĄZKI PŁATNIKÓW ZALICZEK

półka organizuje aukcje, przetargi na sprzedaż swoich towarów. Klientami, kontrahentami są nabywcy z całego świata. Często w imieniu nabywców do licytacji przystępują tzw. agenci, z którymi podpisane są umowy na prowizję. Są to zagraniczne firmy, posiadające NIP do celów VAT w UE jak i osoby fizyczne z miejscem zamieszkania poza terytorium Polski. Czy prowizja należna agentowi (zależna od wysokości uzyskanej ceny sprzedaży) jest opodatkowana podatkiem dochodowym w Polsce czy w kraju agenta? Czy dla celów podatkowych spółka powinna wymagać certyfikat rezydencji?

ODPOWIEDŹ

Zdaniem redakcji przedsiębiorca dokonując wypłaty należności na rzecz zagranicznych agentów z tytułu usług pośrednictwa w sprzedaży, nie jest obowiązany do pobrania od tej należności zryczałtowanego podatku dochodowego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu (w naszym przypadku zagraniczni agencji), podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ust. 3 powyższego przepisu wymienia przykładowo dochody jakie mogą osiągnąć w/w podatnicy. Dochodami tymi są w szczególności dochody z 

  1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  2. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Za dochody (przychody), o których mowa w pkt 2, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o pdop.
Według art. 21 ust. 1 pkt 2a  ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze – ustala się w wysokości 20% przychodów. 
Katalog usług zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o pdop jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie „oraz świadczeń o podobnym charakterze”. W ramach tego katalogu za świadczenia o podobnym charakterze należy uznać wyłącznie świadczenia równorzędne do wymienionych w ustawie o pdop. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego w powołanym przepisie, powinno ono spełnić takie same przesłanki, albo powinny wynikać z niego takie same prawa i obowiązki dla stron, jak ze świadczeń wymienionych w tym przepisie. Innymi słowy, lista ta obejmuje również świadczenia, które zasadniczo są podobne do świadczeń wymienionych w tym przepisie, lecz mogą być inaczej nazwane. Niemniej jednak sama nazwa umowy o świadczenie usługi nie może być wyłącznym czynnikiem, który kwalifikuje daną usługę jako należącą do katalogu świadczeń podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Decydujące znaczenie dla stwierdzenia, że dana usługa mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, ma treść wzajemnych uzgodnień zawartych w umowie z agentem zagranicznym, a przede wszystkim charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 5 lipca 2016 r. sygn. akt II FSK 2369/15 wskazał, że „ niewłaściwa jest taka wykładnia tego przepisu, której rezultatem było uznanie przez organ, że pod użytym w jego treści pojęciem “świadczeń o podobnym charakterze” mieszcz...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy