Limit transakcji – jak zastosować w praktyce

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Osoba prowadzi warsztat samochodowy. W ramach działalności gospodarczej zawarła z hurtownią części samochodowych umowę o współpracy handlowej. Umowa jest zawarta na okres od listopada 2018 do stycznia 2020 roku. W ramach umowy hurtownia oferuje sprzedaż części zamiennych oraz materiałów eksploatacyjnych do samochodów. Realizacja zakupów w hurtowni polega na złożeniu zamówienia na dany towar w wyznaczonym oddziale lub magazynie hurtowni. W ramach umowy osoba prowadząca warsztat zobowiązuje się do zakupu towarów z oferty hurtowni o wartości 22.500 zł netto kwartalnie (do kwoty tej nie zalicza się zakupu narzędzi, urządzeń, oprogramowania, olejów, opon). W ramach tej samej umowy hurtownia zobowiązuje się sprzedać nabywcy części Podnośnik. Płatność za ten podnośnik zostaje rozłożona na 
9 rat. Do momentu zapłaty ostatniej raty podnośnik jest własnością hurtowni. Za dokonywane zakupy, hurtownia udziela nabywcy części premii pieniężnej (rabatu potransakcyjnego), jeżeli on dokona zakupów na poziomie ustalonym w umowie (22.500 zł). Na wartość premii jest wystawiana faktura korygująca, która następnie zostaje skompensowana z fakturą (ratą) za podnośnik. Czy za dokonywane zakupy części samochodowych oraz za zakupiony podnośnik nabywca jest zobowiązany płacić przelewem czy każde złożone zamówienie można traktować jako odrębną transakcję i jeżeli wartość poszczególnego zamówienia nie przekroczy 15.000 zł można dokonywać płatności gotówką. Jednocześnie w sytuacji gdyby płatności musiały być dokonywane przelewem a były dokonywane gotówką proszę o wskazówki czy jest możliwość aneksowanie umowy?
 

ODPOWIEDŹ


W przypadku umów o stałej współpracy polegającej na dokonaniu zakupu towarów w danym okresie o znanej minimalnej wartości, strony znają jej minimalną wartość w okresie rozliczeniowym - w naszym przypadku wyższą niż limit obrotu gotówkowego. Oznacza to, iż przepisy o limicie stosuje się od pierwszej płatności. Tym samym w momencie dokonywania pierwszej płatności podatnik winien dokonać jej już za pośrednictwem rachunku bankowego. 

UZASADNIENIE


Zgodnie z art. 19 ustawy Prawo przedsiębiorcy (dawniej art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Konsekwencją nie przestrzegania dyspozycji powyższej normy prawnej jest zastosowanie postanowień art. 22p ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią tego artykułu podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego. 

Zarówno ustawa Prawo przedsiębiorców jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia transakcji. Na stronie Serwisu informacyjno - usługowego dla prze...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy