Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 25 lipca 2023 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.461.2023.1.JK.
Sytuacja podatnika
Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Planowane jest ustanowienie fundacji rodzinnej (dalej jako „FR”). FR będzie ustanowiona na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326) zmienionej ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 825). FR będzie miała siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Fundatorem FR będzie osoba fizyczna podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej jako „Fundator”). W 2023 r. Fundator złoży w akcie założycielskim oświadczenie o ustanowieniu FR oraz ustali treść statutu FR, sporządzi spis mienia FR, ustanowi organy FR i wniesie fundusz założycielski. FR zostanie wpisana do rejestru fundacji rodzinnych i nabędzie osobowość prawną w 2023 r. FR zostanie zarejestrowana w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powołania w akcie założycielskim. Zgodnie ze statutem FR Fundator będzie jedynym fundatorem FR. Fundator wniesie mienie na pokrycie funduszu założycielskiego FR. Po zarejestrowaniu FR może dojść do wniesienia do FR w drodze darowizny albo spadku przez Wnioskodawcę lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo a także przez inne osoby także innego mienia. FR będzie uzyskiwać przychody w szczególności z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie ze statutem FR będzie mogła wykonywać działalność gospodarczą w zakresie określonym przepisem art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie ze statutem FR Wnioskodawca będzie beneficjentem FR. Wnioskodawca jest synem Fundatora. FR po jej zarejestrowaniu będzie wykonywała na rzecz Wnioskodawcy, jako beneficjenta FR, świadczenia przewidziane w statucie FR, w tym świadczenia pieniężne i niepieniężne. Świadczenia te będą stanowić świadczenia o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej. Otrzymanie tych świadczeń przez Wnioskodawcę nie będzie stanowić spełnienia obowiązku alimentacyjnego obciążającego Fundatora. Zgodnie ze statutem FR Wnioskodawca będzie też uprawniony do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem FR i może otrzymać mienie w razie ewentualnego rozwiązania FR.
Stanowisko Dyrektora
Ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.
Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Po myśli natomiast art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Zasadnym jest aby wartość świadczenia, o którym mowa w ww. przepisie ustalić na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 41 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem świadczenia lub mieniem, o których mowa w art. 20 ust. 1g, nie są pieniądze lub wartości pieniężne oraz takie świadczenie lub mienie przysługują podatnikowi za okres dłuższy niż miesiąc, przy obliczaniu zryczałtowanego podatku za poszczególne miesiące przyjmuje się ich wartość przypadającą na jeden miesiąc.
Zgodnie natomiast z ust. 7b ww. przepisu, jeżeli przedmiotem świadczenia lub mieniem, o których mowa w art. 20 ust. 1g, nie są pieniądze lub wartości pieniężne, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku w terminie do 10. dnia miesiąca nas...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!