Działalność gospodarcza w mieszkaniu

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW NIERUCHOMOŚCI

Czy radca prawny, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą,  zarejestrowaną w mieszkaniu stanowiącym jego własność, którego nie przystosował do warunków prowadzenia działalności i przyjmowania klientów może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na kredyt na zakup mieszkania i jego utrzymanie? Jeśli tak, to w jakiej wysokości, jakie muszą być spełnione warunki? Czy przedsiębiorca może odliczyć VAT ?

ODPOWIEDŹ

Radca prawny prowadzący działalność gospodarczą w mieszkaniu stanowiącym jego własność, ma prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów, wydatki związane z utrzymaniem mieszkania, w tym również koszty kredytu i amortyzacji.

Jeżeli przedsiębiorca jest również podatnikiem podatku VAT ma możliwość odliczenia od podatku należnego część podatku naliczonego, proporcjonalnie do części wykorzystywanego mieszkania na cele działalności gospodarczej. Nie ma znaczenia, czy mieszkanie jest dostosowane do przyjmowania klientów, czy też prowadzonej działalności gospodarczej, ale przeznaczona część mieszkania, nie może być łączona z celami osobistymi - mieszkalnymi.

UZASADNIENIE

W przypadku wykorzystywania w prowadzonej działalności gospodarczej wyodrębnionej części mieszkania bądź innej nieruchomości mieszkalnej stanowiącej własność przedsiębiorcy, podatnik ma prawo ująć w kosztach podatkowych wydatki związane z użytkowaniem lokalu/części lokalu na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Co do zasady uznaje się, iż do kosztów podatkowych przedsiębiorca może zaliczyć następujące rodzaje wydatków:

  • koszty obsługi kredytu i odsetki od kredytu jak również koszty pośrednie związane z eksploatacją mieszkania

  • czynsz, opłaty za prąd i wodę, internet

Celem rozliczenia ww. wydatków przedsiębiorca musi określić jaka część mieszkania jest wykorzystywana na cele działalności gospodarczej i taka część kosztów proporcjonalnie stanowi koszty uzyskania przychodów. Stanowisko takie potwierdzają organy podatkowe, uznając powszechnie, że koszty wynikające z otrzymanych faktur powinny być zaliczane do kosztów podatkowych proporcjonalnie do wykorzystywanej w działalności powierzchni mieszkania (Urząd Skarbowy Łódź-Widzew, 19 stycznia 2006 roku, IX-005/5/Z/K/06; Urząd Skarbowy w Elblągu, 25 października 2004r., PD2/415/48/04).

Należy jednak podkreślić, iż w przypadku kredytu przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie zapłacone odsetki od kredytu w części przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 32 updof nie stanowią kosztów uzyskania przychodów naliczone, lecz niezapłacone albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów) .

Przy czym nie ma znaczenia czy kredyt był wzięty na firmę, czy na osobę fizyczną prowadząca działalność gosp...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy