Czy pokrywanie kosztów udziału w szkoleniach ekspertów należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy

INTERPRETACJE / ORZECZNICTWO

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 stycznia 2023 r. 

Sytuacja podatnika

Podatnik jest osobą prawną posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie rozwiązań dla mikro-, małych, średnich oraz dużych podmiotów gospodarczych, w tym lokalnych i międzynarodowych. Przedmiotem działalności jest m.in. udzielanie pożyczek osobom prowadzącym działalność gospodarczą lub działalność wytwórczą w rolnictwie.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z pracownikami agencji pracy tymczasowej oraz zatrudnia własnych pracowników na podstawie umowy o pracę (dalej razem jako: „Pracownicy”). Pracownicy agencji pracy tymczasowej wykonują pracę na rzecz i pod podatnika kierownictwem. Pełnią oni funkcje zbliżone do pracowników zatrudnionych na umowie o pracę. Traktowani są oni także na równi z pracownikami zatrudnionymi przez podatnika na umowie o pracę, a tym samym podatnik nie stosuje dyskryminacji pracowników agencji pracy tymczasowej, która jest zakazana zgodnie z art. 15 Ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (dalej: „Ustawa o pracownikach tymczasowych”).

Podatnik współpracuje także z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, które wykonują zadania wymagające specjalistycznej wiedzy, przykładowo w zakresie programowania, której nie posiadają pracownicy (dalej: „eksperci”). W przyszłości podatnik może poszerzać współpracę z ekspertami, wchodząc we współpracę ze specjalistami z różnych obszarów kompetencji, Eksperci mają także prawo, bądź w niektórych przypadkach obowiązek, wykonywać swoje zadania w lokalach podatnika, dzięki czemu mają możliwość korzystania z ułatwionego kontaktu z pracownikami.

Podatnik jako podmiot działający w branży pożyczkowej działa w restrykcyjnym otoczeniu regulacyjnym oraz jest szczególnie narażony na próby dokonywania wyłudzeń środków pieniężnych, bądź inne nadużycia, które mogą prowadzić do utraty bądź uszczerbku majątku. Jest także narażony na próby przywłaszczenia przedmiotów leasingu. Specyfika prowadzonej działalności gospodarczej sprawia więc, że do zawarcia transakcji z kontrahentami konieczne jest wykonanie określonych i ściśle sformalizowanych procedur weryfikacji zarówno klientów, jak i dostawców.

W celu prawidłowego wykonania procedur podatnika oraz wymagań konieczna jest znajomość ich aktualnego kształtu oraz wiedza o planowanych zmianach w zakresie procedur lub przepisów. Brak aktualizowania wiedzy przez pracowników i ekspertów dotyczącej procedur podatnika i wymogów może skutkować niepoprawnym ich realizowaniem, a tym samym znacznymi stratami na skutek zrealizowania wyżej wskazanych ryzyk.

Pracownicy i eksperci (razem dalej jako: „uczestnicy”) po rozpoczęciu zatrudnienia/współpracy z podatnikiem mogą zostać skierowani na szkolenia, w ramach których zdobywają wiedzę z zakresu m.in.:

  • zasad BHP obowiązujących u podatnika;
  • struktury organizacyjnej;
  • polityki wynagradzania oraz benefitów;
  • procedur sprzedażowych, administracyjnych oraz podatkowych podatnika;
  • działalności na rynku;
  • wymogów compliance;
  • systemów informatycznych;
  • produktów i usług oferowanych przez podatnika, (dalej łącznie jako: „szkolenia początkowe”).

W ramach szkoleń początkowych podatnik przygotowuje uczestników do pracy/współpracy w ramach jej struktur. Wiedza przekazywana na szkoleniach początkowych dotyczyć będzie ogólnego zakresu wiedzy potrzebnego do prawidłowego wykonywania zadań przez uczestników. W ramach szkoleń początkowych mogą być przeprowadzane także inne szkolenia po rozpoczęciu zatrudnienia/współpracy z uczestnikami, których zakres wynika z obowiązków prawa, przedstawienia procedur, zasad działania podatnika, jak i zasad współpracy i produktów podatnika. Szkolenia początkowe mogą także swoim zakresem obejmować inną wiedzę, która dotyczy działania podatnika i zasad współpracy z nią, jej procedur oraz produktów, obowiązków wynikających z prawa, czy też bezpieczeństwa i która to w jej opinii jest konieczna, by móc rozpocząć pracę/współpracy w ramach jej struktur w sposób bezpieczny i zgodny z zasadami obowiązującymi u podatnika.

Podatnik przeprowadza także ponowne szkolenia uczestników z całości lub części zakresu, którym objęte będą szkolenia początkowe bądź z zakresu uzupełniającego wiedzę, która w opinii podatnika wymagana jest do pracy/współpracy uczestników (dalej: „Szkolenia uzupełniające”). Przeprowadzenie takich szkoleń może wynikać m.in. ze zmian w tematach objętych szkoleniami początkowymi, rozszerzenia szkoleń początkowych o nowy zakres wiedzy, zmian w strategii, a tym samym aktualnej wiedzy m.in. o jej działalności, czy stosowanych procedurach, wprowadzenia nowych produktów przez podatnika, zmian w regulacjach prawnych dotykających działalności podatnika, bądź uznania przez podatnika, że konieczne jest przypomnienie uczestnikom całości lub części wcześniej przekazanej wiedzy.

Podatnik organizuje także szkolenia kompetencyjne, których celem jest zwiększenie wiedzy merytorycznej bądź umiejętności miękkich uczestników (dalej: „szkolenia merytoryczne”). Szkolenia merytoryczne będą swoim zakresem obejmować m.in. poszerzenie:

  • wiedzy w zakresie szkoleń procesowo-produktywnych (uzupełniających wiedzę lub związanych z wdrożeniem nowych procesów/produktów sprzedażowych);
  • wiedzy o produktach i procesie leasingu/pożyczki, obsłudze systemów niezbędnych do procesowania spraw klientów, obsłudze płatności, wiedzy o produktach ubezpieczeniowych oferowanych przez spółkę, wiedzy o produktach oferowanych w ramach współpracy w Grupie (…);
  • wiedzy w zakresie kompetencji sprzedażowych (techniki sprzedaży, negocjacji, standardy pracy z Klientami);
  • wiedzy w zakresie kompetencji menadżerskich;
  • wiedzy w zakresie coachingu, mentoringu, treningów indywidualnych (w zależności od zleconych potrzeb);
  • umiejętności językowych.

W zakres szkoleń merytorycznych mogą wchodzić także szkolenia dotyczące innych dziedzin wiedzy potrzebnej uczestnikom dla wykonywania przez nich zadań wynikających z zatrudnienia/współpracy. Sam zakres szkoleń dla uczestników jest także związany z wykonywanymi przez nich zadaniami. Przykładowo szkolenia z wiedzy rachunkowej oferowane mogą być uczestnikom, których zadaniem jest prowadzenie rachunkowości podatnika.

Szkolenia początkowe, szkolenia uzupełniające oraz szkolenia merytoryczne (dalej razem jako: „szkolenia”) dotyczyć będą zakresu wiedzy i umiejętności wykorzystywanych przez uczestników w ramach stosunku pracy/umowy współpracy z podatnikiem.

Powyższe szkolenia będą mogły być zorganizowane przez podatnika bądź zlecone wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym. Szkolenia nie są przeprowadzane dla przedstawicieli klientów nabywających od podatnika towary oraz usługi w celu zachęcenia ich do zwiększenia zakupów. Celem szkoleń nie jest bowiem kreowanie pozytywnego wizerunku w stosunku do klientów. Szkolenia mają na celu przede wszystkim wdrożenie uczestników w struktury podatnika, aktualizacji tej wiedzy bądź zwiększenie ich kompetencji a tym samym przychodów podatnika.

Podatnik nie może wykluczyć, że niektórzy z uczestników mogą być klientami podatnika przykładowo na skutek umożliwienia zakupu pracownikom sprzętu komputerowego wycofywanego z użytku przez podatnika, jednakże udział w szkoleniach będzie możliwy dla uczestników niezależnie od tego, czy są oni obecnymi lub potencjalnymi klientami. Organizacja szkoleń nie będzie miała na celu budowanie wizerunku u uczestników jako jej klientów, a możliwość uczestnictwa w nich wynikać będzie ze stosunku pracy/współpracy.

Organizując szkolenia, podatnik ponosi szereg wydatków, w tym wydatki konieczne do samego przeprowadzenia szkolenia takie jak przykładowo:

  • wynajem sal;
  • wynajem sprzętu audiowizualnego;
  • zakup pomocy dydaktycznych;
  • zakup sprzętu koniecznego dla przeprowadzenia szkolenia;
  • wynagrodzenie dla prowadzącego szkolenia;
  • koszty szkolenia zewnętrznego w przypadku ich organizacji przez podmiot zewnętrzny.

Podatnik ponosi także wydatki o charakterze pomocniczym takie jak przykładowo:

  • usługi transportowe;
  • usługi hotelarskie;
  • usługi cateringowe.

W przypadku organizacji szkoleń przez podmioty zewnętrzne podatnik będzie otrzymywać faktury z tytułu m.in. wyżej wymienionych wydatków lub z tytułu kompleksowej usługi organizacji szkoleń.

Wydatki poniesione w związku z organizacją ww. spotkań finansowane są ze środków obrotowych. Wydatki udokumentowane są fakturami lub rachunkami.

Pytania

Czy udział w szkoleniach pracowników oznacza powstanie przychodu u pracownika skutkującego powstaniem obowiązku obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy oraz powstaniem obowiązku wystawienia informacji PIT-11?

Czy udział w szkoleniach ekspertów oznacza powstanie przychodu u ekspertów skutkującego powstaniem obowiązku obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy oraz powstaniem obowiązku wystawienia informacji PIT-11?

Stanowisko Dyrektora

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przych...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy