1. Wysokość ogólnej kwoty odliczeń wydatków na cele mieszkaniowe w roku 2021
Obwieszczeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 1 grudnia 2020 roku ogłoszona została wysokość kwoty stanowiącej podstawę określenia przysługującej kwoty odliczeń od podstawy obliczenia podatku z tytułu wydatków, o których mowa w art. 26b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. W roku 2021 kwota ta nie może przekroczyć 349.090 zł.
Zgodnie z treścią nieobowiązującego już od 1 stycznia 2007 r. art. 26b ust. 1 od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2 - 4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, o którym mowa w art. 3 ust. 1, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:
- budową budynku mieszkalnego albo
- wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo
- zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo
- nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.
Niniejsza ulga ma zastosowanie w stosunku do podatników, którym przysługuje na zasadzie praw nabytych, odliczenie wydatków mieszkaniowych. Odliczeń dokonuje się na warunkach, które obowiązywały w roku podatkowym, w którym nabyte zostało prawo do skorzystania z ulgi.
2. Zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości nieodpłatnych świadczeń z tytułu szczepień ochronnych przeciw grypie
Rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 2 grudnia 2020 r. zaniechano poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości nieodpłatnych świadczeń z tytułu szczepień ochronnych przeciw grypie, stanowiących u podatników tego podatku przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1, art.13 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Świadczenie, o którym mowa wyżej obejmuje koszt badania kwalifikacyjnego, szczepionki, przeprowadzenia szczepienia i konsultacji specjalistycznej. Jeżeli świadczenie, o którym mowa wchodzi w skład pakietu usług medycznych o szerszym zakresie niż wymieniony w/w świadczenia, zaniechanie ma zastosowanie do wartości świadczenia do wysokości nieprzekraczającej 100 zł w roku podatkowym.
Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych w okresie od dnia 1 marca 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano ogłoszony na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stan epidemii w związku z COVID-19.
Niniejsze zaniechanie obowiązuje od dnia 8 grudnia 2020 r.
3. Zmiany w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu opodatkowania spółki komandytowej, spółki jawnej oraz spółek nieruchomościowych podatkiem dochodowym
Od przyszłego roku spółki komandytowe staną się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Dla wspólników takich spółek oznacza to, że przychody uzyskiwane w ramach niniejszej spółki nie będą już kwalifikowane do źródła, jakim jest działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP.
Przed zmianami osoby fizyczne będące wspólnikami spółek komandytowych opłacały podatek dochodowy według skali podatkowej 17% i 19% albo według stawki liniowej 19%. W przypadku gdy uzyskany dochód przekraczał 1 mln zł, wpłacają również daninę solidarnościową. Spółki kapitałowe, które najczęściej pełnią w takich spółkach rolę komplementariusza, płacą z tytułu uzyskanych w niej dochodów podatek dochodowy według stawki 19% lub 9%.
W nowym roku przychody uzyskiwane z udziału w zyskach spółki komandytowej, zarówno przez osoby prawne, jak i osoby fizyczne, podlegać będą opodatkowaniu na zasadach jak przychody z udziału w zyskach osób prawnych, podatkiem zryczałtowanym w wysokości 19% od dywidend – art. 22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym do osób prawnych.
W celu ograniczenia obciążeń podatkowych komandytariuszy w art. 22 dodano ust. 4e zgodnie z którym zwalnia się od podatku dochodowego kwotę stanowiącą 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie więcej jednak niż 60.000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.
Powyższego zwolnienia nie stosuje się w przypadku istnienia powiązań (kapitałowych lub osobowych) w spółce komandytowej, w której jest komandytariuszem. Według dodanego ust. 4f zwolnienia, o którym mowa w ust. 4e, nie stosuje się do komandytariusza spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który:
- posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej lub
- jest członkiem zarządu:
a) spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
b) spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub - jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej.
W stosunku do komplementariuszy zastosowanie mają obowiązujące przepisy art. 22 ust. 1a do 1e.
W art. 1 ust. 3 dodano pkt 1a według którego przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust.1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.2), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
Informacja, o której mowa wyżej, według dodanego ust. 4 zawiera:
- imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
a) wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
b) podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki; - nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.
Spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru – zgodnie z dodanym ust. 5.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełniania, terminu i miejsca składania, mając na uwadze identyfikację podatnika i naczelnika urzędu skarbowego, do którego jest kierowana informacja, określenie wielkości przysługujących podatnikom praw do udziału w zysku w spółce jawnej bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego oraz identyfikację tych podmiotów – zgodnie z dodanym ust. 6.
Powyższe zmiany polegają na objęciu zakresem podmiotowym ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej spółki komandytowe oraz spółki jawne, których wspólnikami nie są tylko osoby fizyczne i w przypadku których to spółek, podatnicy podatku dochodowego partycypujący w zyskach takich spółek jawnych, nie są ujawniani.
4. Obowiązki podatkowe z tytułu zbycia udziałów w spółkach nieruchomościowych
W wyniku nowelizacji zarówno przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i podatku dochodowym od osób prawych przeniesienie obowiązku rozliczenia podatku z tytułu zbycia udziałów w tzw. spółkach nieruchomościowych ze sprzedawcy na spółkę nieruchomościową.
Dodano również pkt 49 dotyczący spółek nieruchomościowych. Zgodnie z art.5a pkt 49 ustawy o pdof ilekroć mowa jest o spółce nieruchomościowej należy przez to rozumieć: podmiot inny niż osoba fizyczna, obowiązany do sporządzania bilansu na podstawie przepisów o rachunkowości, w którym:
a) na pierwszy dzień roku podatkowego, a w przypadku gdy spółka nieruchomościowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego – na pierwszy dzień roku obrotowego, co najmniej 50% wartości rynkowej aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowiła wartość rynkowa nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw do takich nieruchomości oraz wartość rynkowa tych nieruchomości przekraczała 10 000 000 zł albo równowartość tej kwoty określoną według kursu średniego walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego pierwszy dzień roku podatkowego – w przypadku podmiotów rozpoczynających działalność,
b) na ostatni dzień roku poprzedzającego rok podatkowy, a w przypadku gdy spółka nieruchomościowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego – na ostatni dzień roku poprzedzającego rok obrotowy, co najmniej 50% wartości bilansowej aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowiła wartość bilansowa nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw do takich nieruchomości i wartość bilansowa tych nieruchomości przekraczała 10 000 000 zł albo równowartość tej kwoty określoną według kursu średniego walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego odpowiednio rok podatkowy albo rok obrotowy oraz w roku poprzedzającym odpowiednio rok podatkowy albo rok obrotowy przychody podatkowe, a w przypadku gdy spółka nieruchomościowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego – przychody ujęte w wyniku finansowym netto, z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy, leasingu i innych umów o podobnym charakterze lub z przeniesienia własności, których przedmiotem są nieruchomości lub prawa do nieruchomości, o których mowa w art. 3 ust. 2b pkt 6, oraz z tytułu udziałów w innych spółkach nieruchomościowych, stanowiły co najmniej 60% ogółu odpowiednio przychodów podatkowych albo przychodów ujętych w wyniku finansowym netto – w przypadku podmiotów innych niż określone w lit. a.
Tożsamy do powyższego zapisu dokonano w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 4a pkt 35. W związku ze zmianami w opodatkowaniu spółek nieruchomościowych zmieniono również treść art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy o pdop. W myśl tego przepisu za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolit...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!