Zmiany w podatkach obowiązujące od 1 lipca 2022roku - ciąg dalszy

WAŻNE TEMATY

1. Zmiany w ulgach przedmiotowych dotyczących ulgi dla młodych, uldze dla pracujących seniorów, uldze dla rodziny 4+ oraz uldze na powrót

Ulga dla młodych to zwolnienie z podatku, obejmujące swoim zakresem przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia. Wysokość otrzymanego przez pracownika dochodu nie może przekroczyć 85.528 zł. 
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody: 
a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, 
b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, 
c) z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244), 
d) z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe 
– otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Ulga na powrót to, według art. 21 ust. 1 pkt 152 ww. ustawy zwolnienie z podatku dochodowego przychodu podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte: 
a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, 
b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, 
c) z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 
– w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Z powyższej ulgi podatnik może skorzystać jeśli łącznie spełnione będą poniższe warunki: 
a) uzyskane zostały przychody z tytułów wymienionych w wyżej przytoczonym przepisie
b) w wyniku przeniesienia – po 31 grudnia 2021 r. – miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik będzie podlegał w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu 
c) nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym: 
–  trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienione zostało miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 
–  czas od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 
d) podatnik posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej, lub 
e) podatnik miał miejsce zamieszkania: 
–  nieprzerwanie co najmniej przez trzyletni okres w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub 
–  na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających trzyletni okres, 
f) posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia oraz 
g) nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia – w przypadku gdy ponownie przeniesiesz miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 

Ulga dla rodziny 4+, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o pdof, to zwolnienie z podatku przychodu podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte: 
a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, 
b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, 
c) z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 
–  który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 27ea ust. 1 pkt 2, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci 
–  wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej.

Ulga dotyczy rodziców, w tym rodziców zastępczych, oraz opiekunów prawnych, bez względu na ich stan cywilny. Mogą z niej korzystać zarówno samotni rodzice (opiekunowie prawni), jak i małżonkowie. Ulga przysługuje w związku z wychowywaniem dzieci: małoletnich, dorosłych, ale otrzymujących zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną – bez względu na wysokość ich rocznych dochodów oraz pełnoletnich uczących się dzieci do ukończenia 25 roku życia.
Ulga dla seniorów, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o pdof, to zwolnienie z podatku przychodu ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60 roku życia w przypadku kobiety i 65 roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje: 
a) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawach wymienionych w tym przepisie,  
b) świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a, 
c) uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1080 i 1236).

Co zmieniło się od 1 lipca 2022
Od lipca zakresem tych ulg objęte zostały również przychody z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.
Zasiłek macierzyński przysługuje:

  • pracownikom,
  • członkom rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych,
  • osobom, które wykonują pracę nakładczą,
  • osobom, które pracują na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej     umowy o świadczenie usług oraz osobom, które z nimi współpracują, a także osobom świadczącym pracę na podstawie umowy uaktywniającej,
  • osobom, które prowadzą pozarolniczą działalność, i osobom, które z nimi współpracują,
  • osobom, które pracują odpłatnie na podstawie skierowania do pracy, w czasie odbywania     kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania,
  • osobom, które odbywają służbę zastępczą,
  • duchownym, 
    –    którzy są objęci ubezpieczeniem chorobowym obowiązkowo lub dobrowolnie.

Pomimo, że zmiana weszła w życie od drugiej połowy roku, to ma zastosowanie do zasiłku macierzyńskiego wypłaconego od początku 2022 roku. 
Jeśli podatnik chce aby powyższe ulgi miały zastosowanie w trakcie roku podatkowego, w tym od zasiłku macierzyńskiego, należy złożyć płatnikowi oświadczenie, że podatnik spełnia warunki do stosowania co najmniej jednej z powyższych ulg.  
Po otrzymaniu oświadczenia płatnik będący zakładem pracy lub organem rentowym zastosuje ulgę na powrót, ulgę dla rodzin 4+ lub ulgę dla pracujących seniorów. Ta sama zasada dotyczy ulgi dla młodych stosowanej przez organ rentowy. 

2. Zmiany w zwolnieniach podatkowych od świadczeń otrzymywanych przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy

Według art. 21 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującego do końca czerwca 2022 r. wolne od podatku dochodowego były: świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 000 zł.
Od 1 lipca 2022 r. uprawnionymi do tego zwolnienia są również osoby pobierające nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Zmienia się również roczny limit zwolnienia z kwoty 3.000 zł do kwity 4.500 zł.
O nauczycielskie świadczenie kompensacyjne mogą ubiegać się osoby, które przed zgłoszen...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy