- Wstęp
Z dniem 1 stycznia 2019 roku do Ordynacji podatkowej dodany został rozdział 11a „Informacje o schematach podatkowych”. Wprowadzenie do przepisów ogólnego prawa podatkowego nowej instytucji, w postaci obowiązkowego ujawniania informacji o schematach podatkowych stanowi implementację postanowień Dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych (dalej: Dyrektywa).
Celem wprowadzenia przedmiotowych regulacji prawnych są w szczególności:
- określenie definicji schematu podatkowego oraz przesłanek raportowania,
- wskazanie kręgu podmiotów obowiązanych do przekazywania informacji,
- określenie organu podatkowego, do którego będą kierowane informacje,
- zakres raportowanych informacji,
- sposób i termin raportowania,
- konsekwencje karne niewypełnienia tego obowiązku przez podmioty obowiązane.
Jaki jest cel wprowadzenia obowiązku informowania o schematach podatkowych
Schematy podatkowe mają umożliwić szybki dostęp organom podatkowym do informacji o ewentualnych agresywnych działaniach polegających na nadużyciach w związku z planowaniem podatkowym, informacji o promotorach takich schematów i podmiotach korzystających z takich schematów. Mają one zniechęcać podatników jak również ich doradców od wdrażania u podatników uzgodnień, które mogą prowadzić do unikania opodatkowania. Tego rodzaju informacje są niezbędne nie tylko dla zidentyfikowania zagrożeń w zakresie rzetelnego wymiaru podatku ale również mają służyć wyeliminowaniu tworzenia takich konstrukcji faktycznych i prawnych, których celem nadrzędnym jest tzw. agresywna optymalizacja podatkowa, poprzez podjęcie stosownych działań. Dostęp do właściwych informacji już na etapie opracowania schematów pozwala na poprawę szybkości reagowania i podejmowania kroków legislacyjnych lub regulacyjnych, w tym na skuteczniejszą ocenę ryzyka podatkowego i lepsze wykorzystanie przez administrację skarbową zasobów w celu ochrony dochodów budżetu państwaz podatków. Administracja podatkowa musi z kolei wdrożyć skuteczne procedury dla jak najlepszego wykorzystania informacji przekazywanych przez podatników. Wydatki związanez wdrożeniem tego typu rozwiązań mogą być skompensowane przez oszczędności zasobówz zastosowania szybszej i bardziej wydajnej identyfikacji pojawiających się schematów podatkowych.
W dniu 5 czerwca 2018 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano Dyrektywę Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r.zmieniającą dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji
w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych. Celem Dyrektywy jest zwiększenie przejrzystości i dostępu organów podatkowych do właściwych informacji na wczesnym etapie, co powinno umożliwić organom szybszą i dokładniejszą ocenę ryzyka oraz terminowe podejmowanie świadomych decyzji w zakresie ochrony dochodów podatkowych państw członkowskich Unii Europejskiej. Jeżeli organy podatkowe będą otrzymywać informacje o uzgodnieniach z zakresu potencjalnie agresywnego planowania podatkowego przed ich wdrożeniem, powinny być w stanie monitorować uzgodnienia i reagować na stwarzane przez nie zagrożenia podatkowe poprzez podjęcie odpowiednich kroków w celu ich ograniczenia.
Czym jest schemat podatkowy
W uzasadnieniu do zmian w prawie podatkowym wskazano, iż istotnym argumentem na rzecz wprowadzenia do polskiego porządku prawnego obowiązku raportowania schematów podatkowych i nałożenia obowiązku przekazywania informacji o tych schematach na podmioty, które zawodowo zajmują się przygotowywaniem, oferowaniem i wdrażaniem swoim klientom tych schematów są wnioski z analizy dotychczasowej praktyki w tym obszarze. Zauważyć bowiem należy, że schemat podatkowy może być pewnym rozwiązaniem intelektualnym, wypracowanym w oparciu o znajomość przepisów prawa podatkowego i praktykę jego stosowania. Taki schemat opracowywany jest przez promotora (np. doradcę podatkowego) bez uwzględniania informacji uzyskanych od jego klienta. Opracowanie takiego schematu podatkowego następuje przed spotkaniem z klientem i pozyskaniem od niego jakichkolwiek informacji. Mówimy więc tu raczej o schemacie podatkowym jako efekcie rozważań teoretycznych, opracowanym abstrakcyjnie, bez potrzeby pozyskania informacji od przyszłego klienta.
Jak podkreślono w niniejszym uzasadnieniu formą odpowiedzi na dostrzeżoną praktykę jest zastosowanie w projekcie pojęcia schematu podatkowego zredagowanego w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej oraz zasady raportowaniatego schematu, w ramach których założono obowiązek przekazania informacji z opisem tego uzgodnienia bez podawania danych o korzystających, zgodnie z przyjętym
art. 86f § 2 Ordynacji podatkowej.
Rozwiązanie powyższe stanowi odpowiedź na uwagi zgłoszone w trakcie przeprowadzonych konsultacji podatkowych. Jest ono kompromisem pomiędzy uwagami zgłaszanymi przez przedstawicieli samorządów zawodowych dotyczącymi obowiązku poszanowania tajemnicy zawodowej oraz interesem publicznym, przejawiającym się w dbałości o stan finansów publicznych. Raportowanie zanonimizowanych standaryzowanych schematów podatkowych umożliwi poszanowanie tajemnicy zawodowej przy jednoczesnym zapewnieniu szybkiegodostępu administracji skarbowej do istotnych informacji dotyczących potencjalnegoagresywnego planowania podatkowego.
- Definicja schematu podatkowego
Zgodnie z art. 86a §1 pkt 10 Ordynacji podatkowej schematem podatkowym jest uzgodnienie, które:
- spełnia kryterium głównej korzyści oraz posiada ogólną cechę rozpoznawczą,
- posiada szczególną cechę rozpoznawczą, lub
- posiada inną szczególną cechę rozpoznawczą.
Według art. 86a §1 pkt 4 Ordynacji podatkowej przez korzyść podatkową rozumie się korzyść podatkową w rozumieniu art. 3 pkt 18 lub:
- podwyższenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
- niepowstanie obowiązku lub odsunięcie w czasie powstania obowiązku sporządzania i przekazywania informacji podatkowych, w tym informacji o schematach podatkowych.
Pod pojęciem korzyści podatkowej w rozumieniu art. 3 pkt 18 rozumie się:
- niepowstanie zobowiązania podatkowego, odsunięcie w czasie powstania zobowiązania podatkowego lub obniżenie jego wysokości,
- powstanie lub zawyżenie straty podatkowej,
- powstanie nadpłaty lub prawa do zwrotu podatku albo zawyżenie kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku,
- brak obowiązku pobrania podatku przez płatnika, jeżeli wynika on z okoliczności wskazanych w lit. a.
Pod pojęciem ogólnej cechy rozpoznawczej należy rozumieć właściwość uzgodnienia polegającą na tym, że spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:
- promotor lub korzystający zobowiązali się do zachowania w poufności wobec osób trzecich, w szczególności wobec innych korzystających, promotorów lub organów podatkowych, sposobu, w jaki uzgodnienie pozwala na uzyskanie korzyści podatkowej,
- promotor uprawniony jest do otrzymania wynagrodzenia, którego wysokość uzależniona jest od wysokości korzyści podatkowej wynikającej z uzgodnienia,
- promotor uprawniony jest do otrzymania wynagrodzenia uzależnionego od uzyskania korzyści podatkowej wynikającej z uzgodnienia lub zobowiązał się do zwrotu wynagrodzenia lub jego części, w przypadku gdy korzyść podatkowa nie powstanie lub powstanie w wysokości niższej, niż zakładano,
- dokonywane w ramach uzgodnienia czynności opierają się na znacznie ujednoliconej dokumentacji albo przyjmują znacznie ujednoliconą formę, które nie wymagają istotnych zmian w celu wdrożenia schematu u więcej niż jednego korzystającego,
- podejmowane są celowe czynności dotyczące nabycia spółki przynoszącej straty, zaprzestania głównej działalności takiej spółki i wykorzystywania strat takiej spółki w celu zmniejszenia zobowiązań podatkowych, w tym poprzez przeniesienie tych strat do podmiotu na terytorium innego państwa lub przyspieszenie wykorzystania tych strat,
- dochodzi do zmiany kwalifikacji dochodów (przychodów) do innego źródła dochodów (przychodów) lub zmiany zasad opodatkowania, których skutkiem jest faktycznie niższe opodatkowanie, zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania,
- czynności prowadzą do okrężnego obiegu środków pieniężnych poprzez zaangażowanie podmiotów pośredniczących niepełniących istotnych funkcji gospodarczych, lub działań, które wzajemnie się znoszą lub kompensują lub...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!