Nowelizacja 2019 przepisów dotyczących cen transferowych

WAŻNE TEMATY

Jeżeli chodzi przepisy dotyczące cen transferowych, to podobnie jak w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych, również w podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzono wiele zmian. O wielości zmian w tym obszarze, niech świadczy to, iż w ustawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych dodano nowy rozdział 1a - ceny transferowe. Z jego wprowadzeniem uchylone zostały przepisy art. 9a, art. 15ca oraz art. 19 ust. 4.

Rozdział został podzielony na trzy oddziały:

 

  • Oddział 1 - Przepisy ogólne (art. 11a – art. 11b),

  • Oddział 2 - Zasady ceny transferowej (art. 11c – art. 11j),

  • Oddział 3 - Dokumentacja cen transferowych (art. 11k – 11t).

 

4. Dodanie nowych zwolnień z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych do transakcji kontrolowanych:

Najważniejsze zmiany obejmują:

1.Wprowadzenie zasad pozwalających na zastosowanie w uzasadnionych przypadkach innych niż zawartych w ustawie metod dokonania wyceny dla określenia przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w transakcjach kontrolowanych, w celu weryfikacji przez organy podatkowe zgodności warunków  stworzonych pomiędzy podmiotami powiązanymi z warunkami rynkowymi.

W myśl art. 11c ust. 4 w przypadku gdy organ podatkowy uzna, że w porównywalnych okolicznościach podmioty niepowiązane kierujące się racjonalnością ekonomiczną nie zawarłyby danej transakcji kontrolowanej lub zawarłyby inną transakcję, lub dokonałyby innej czynności, zwanych dalej „transakcją właściwą”, uwzględniając:

 

  • warunki, które ustaliły między sobą podmioty powiązane,

  • fakt, że warunki ustalone między podmiotami powiązanymi uniemożliwiają określenie ceny transferowej na takim poziomie, na jaki zgodziłyby się podmioty niepowiązane kierujące się racjonalnością ekonomiczną uwzględniając opcje realistycznie dostępne w momencie zawarcia transakcji

 

- organ ten określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia transakcji kontrolowanej, a w przypadku gdy jest to uzasadnione, określa dochód (stratę) podatnika z transakcji właściwej względem transakcji kontrolowanej.

Podstawą zastosowania ust. 4 nie może być wyłącznie:

1) trudność w weryfikacji ceny transferowej przez organ podatkowy albo

2) brak porównywalnych transakcji występujących pomiędzy podmiotami niepowiązanymi w porównywalnych okolicznościach.- ust. 5

Zgodnie z art. 11d ust. 1 ceny transferowe weryfikuje się, stosując metodę najbardziej odpowiednią w danych okolicznościach, wybraną spośród następujących metod:

1) porównywalnej ceny niekontrolowanej;

2) ceny odprzedaży;

3) koszt plus;

4) marży transakcyjnej netto;

5) podziału zysku.

W przypadku gdy nie jest możliwe zastosowanie metod, o których mowa w ust.1, stosuje się inną metodę, w tym techniki wyceny, najbardziej odpowiednią w danych okolicznościach. Przy wyborze metody najbardziej odpowiedniej w danych okolicznościach uwzględnia się w szczególności warunki, jakie zostały ustalone lub narzucone pomiędzy podmiotami powiązanymi, dostępność informacji niezbędnych do prawidłowego zastosowania metody oraz specyficzne kryteria jej zastosowania. Określając wysokość dochodu (straty), organ podatkowy stosuje metodę przyjętą przez podmiot powiązany, chyba że zastosowanie innej metody jest bardziej odpowiednie w danych okolicznościach

- art. 11d ust. 2, 3 i 4.

 

2. Uproszczenie zasad rozliczeń, które skutkować będą uznaniem ceny lub elementu ceny za rynkową. Dotyczy to usług o niskiej wartości dodanej oraz pożyczek.

Według art. 11f ust. 1 w przypadku transakcji kontrolowanych stanowiących usługi o niskiej wartości dodanej organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości narzutu na kosztach tych usług, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

1) narzut na kosztach tych usług został ustalony przy wykorzystaniu metody, o której mowa w art. 11d ust. 1 pkt 3 albo 4, i wynosi:

a) nie więcej niż 5% kosztów - w przypadku nabycia usług,

b) nie mniej niż 5% kosztów - w przypadku świadczenia usług;

2) usługodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową;

3) usługobiorca posiada kalkulację obejmującą następujące informacje:

a) rodzaj i wysokość kosztów uwzględnionych w kalkulacji,

b) sposób zastosowania i uzasadnienie wyboru kluczy alokacji dla wszystkich podmiotów powiązanych korzystających z usług.

Przepis ust. 1 ma zastosowanie do usług wymienionych w załączniku nr 6 do ustawy, które spełniają łącznie następujące warunki:

1) mają charakter usług wspomagających działalność gospodarczą usługobiorcy;

2) nie stanowią głównego przedmiotu działalności grupy podmiotów powiązanych;

3) wartość tych usług świadczonych przez usługodawcę na rzecz podmiotów niepowiązanych nie przekracza 2% wartości tych usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych i niepowiązanych;

4) nie są przedmiotem dalszej odprzedaży przez usługobiorcę, z wyłączeniem odprzedaży usług nabytych we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu powiązanego (refakturowanie)

- art. 11f ust. 2

Według załącznika nr 6 usługami o niskiej wartości są następujące kategorie usług:

1. Usługi w zakresie księgowości i audytu.

2. Usługi w zakresie finansów przedsiębiorstwa.

3. Usługi związane z zasobami ludzkimi.

4. Usługi informatyczne.

5. Usługi komunikacji i promocji.

6. Usługi prawne.

7. Usługi w zakresie podatków.

8. Usługi administracyjno - biurowe.

Jeśli chodzi o pożyczki to w myśl art. 11g ust. 1 w przypadku transakcji kontrolowanej dotyczącej pożyczki organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości oprocentowania tej pożyczki, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

 

  • oprocentowanie pożyczki na dzień zawarcia umowy jest ustalane w oparciu o rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę, określone w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych aktualnym na dzień zawarcia tej umowy;

  • nie przewidziano wypłaty innych niż odsetki opłat związanych z udzieleniem lub obsługą pożyczki, w tym prowizji lub premii;

  • pożyczka została udzielona na okres nie dłuższy niż 5 lat;

  • w trakcie roku obrotowego łączny poziom zobowiązań albo należności podmiotu powiązanego z tytułu kapitału pożyczek z podmiotami powiązanymi liczony odrębnie dla udzielonych oraz zaciągniętych pożyczek wynosi nie więcej niż 20 000 000 zł lub równowartość tej kwoty;

  • pożyczkodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

 

 

3. Podniesienie progów po przekroczeniu, których powstaje obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz zmian dotyczących mechanizmów określania progów.

Według art. 11k ust. 2  lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

1) 10.000.000 zł – w przypadku transakcji towarowej,

2) 10.000.000 zł – w przypadku transakcji finansowej,

3) 2.000.000 zł – w przypadku transakcji usługowej,

4) 2.000.000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

1) każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;

2) strony kosztowej i przychodowej

- art. 11k ust. 3

Wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, o której mowa w ust. 2 i 3, jest ustalana bez względu na liczbę dokumentów księgowych, dokonanych lub otrzymanych płatności oraz podmiotów powiązanych, z którymi zawierana jest transakcja kontrolowana – art. 11k ust. 4.

Przy ocenie, czy transakcja kontrolowana ma charakter jednorodny, uwzględnia się:

1) jednolitość transakcji kontrolowanej w ujęciu ekonomicznym oraz

2) kryteria porównywalności określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 1 pkt 1, oraz

3) metody weryfikacji cen transferowych, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, oraz

4) inne istotne okoliczności transakcji kontrolowanej - art. 11k ust. 5.

 

4. Dodanie nowych zwolnień z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych do transakcji kontrolowanych:

1) zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a) nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b) nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c) nie poniósł straty podatkowej.

- art. 11n pkt 1.

2) których wartość w całości trwale nie stanowi przychodu albo kosztu uzyskania przychodu, z wyłączeniem transakcji finansowych, transakcji kapitałowych oraz tr...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy