Limity kosztowe przy zakupie i leasingu operacyjnym samochodu służbowego

AKTUALNOŚCI KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW TRANSPORT

Spółka kapitałowa zakupiła samochody do działalności gospodarczej w tym:

  1. samochód osobowy o wartości netto 200.000 zł,

  2. leasing operacyjny samochodu osobowego o wartości początkowej 500.000 zł.

Jakie należy w takim przypadku stosować limity kosztowe, a w szczególności jak przedstawia się kwestia możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych płaconych składek OC i AC od tychże samochodów?

ODPOWIEDŹ

Podatnik jest zobowiązany w przypadku zakupu samochodów osobowych (za środki własne lub kredyt) wyliczyć limit dla celów ustalenia wartości odpisów amortyzacyjnych, które będą mogły być uznane za podatkowe koszty uzyskania przychody stosując limit 20.000 euro i przyjmując kurs średni NBP z dnia przekazania auta do używania. Natomiast w przypadku składek, należy zauważyć, że składka OC nie podlega limitowaniu, gdyż nie jest uzależniona od wartości auta. Z kolei składka AC podlega także limitowaniu wedle kwoty 20  000 euro, przy czym w przypadku podatników PIT stosuje się kurs sprzedaży NBP, a dla podatników CIT kurs średni NBP (kursy z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia).

W przypadku aut leasingowanych (leasing operacyjny), jeżeli leasingobiorca nie opłaca sam składki AC nie stosuje żadnych limitów.

UZASADNIENIE

Podstawowe limity kosztowe dotyczące samochodów osobowych eksploatowanych w firmach dotyczą:

  • a) możliwości zaliczenia do podatkowych kosztów uzyskania odpisów amortyzacyjnych w określonej limitowanej wysokości (limitowanie odpisów dotyczyć będzie tylko samochodów zakupionych przez podatnika).

  • b) ustalenia wysokości składki na ubezpieczenie majątkowe samochodu, która może być kosztem podatkowym (limitowanie wysokości składek ubezpieczeniowych

- tylko ubezpieczenia auto caso - dotyczy zarówno aut zakupionych jak i eksploatowanych na bazie leasingu operacyjnego).

Limit amortyzacyjny

Co do wysokości odpisów amortyzacyjnych, art.16 ust.1 pkt 4 u.p.d.o.p. wskazuje, iż: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów … odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art.16a-16m, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20  000 euro przeliczonej na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania. Innymi słowy oznacza to, że podatnik powinien wyliczyć równowartość kwoty 20  000 euro z dnia przekazania samochodu do używania i potraktować tak wyliczoną kwotę wyrażoną w złotówkach jako tzw. podatkową wartość początkową samochodu. Od tej wartości będą wyliczane odpisy amortyzacyjne, które będą zaliczane do kosztów podatkowych.

Przykład 1

Spółka kapitałowa zakupiła samochód (za środki własne lub kredyt), którego wartość początkową ustaliła na kwotę 100  000 zł. W dniu przekazania do używania samochodu średni kurs euro do złotego w NBP kształtował się na poziomie 4 zł/1 euro. W takim przypadku limit podatkowej wartości początkowej będzie równy:

  • 20.000 euro x 4zł/1euro = 80  000 zł

Przyjmując stawkę amortyzacyjną dla samochodu osobowego na poziomie 20% wartości odpisów amortyzacyjnych będą wynosić:

  • a) wartość odpisu amortyzacyjnego: 20% x 100.000 zł = 20.000 zł rocznie,

  • b) wartość odpisu amortyzacyjnego, który zostanie zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodu: 20% x 80.000 zł = 16  000 zł rocznie

  • c) wartość odpisu, która nie będzie kosztem podatkowym: 20.000 zł - 16.000 zł = 4.000 zł.

Przykład 2

Spółka zakupiła dla prezesa samochód osobowy, gdzie wartość wynosi 500.000 zł. Załóżmy, że średni kurs euro do złotego wynosi w pierwszym przypadku 4 zł/1 euro, a w drugim 5 zł/1 euro.

  • a) Wartość odpisu a...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy