ODPOWIEDŹ
Wydatki w ramach planu marketingowego takie jak: spoty reklamowe oraz organizacja kurso-konferencji połączona z promowaniem produktu lub usługi, ale także zawierająca element wyżywienia, zapewnienia noclegu i nawet kosztów przejazdu stanowi koszt reklamy. Trzeba jednakże zwrócić uwagę, że wręczenie upominków z logo firmy będzie traktowane jako koszt reklamy, przy czym nie może dojść do sytuacji w której na np. bardzo drogim upominku dla prezesa innej firmy lub osoby zamawiającej produkty, będzie widniało logo – wtedy będzie to koszt reprezentacji wyłączony z kosztów podatkowych. Natomiast wszelkie wydatki takie jak np. pokrycie kosztów wieczornych zabaw są typowymi kosztami reprezentacji.
UZASADNIENIE
Podmioty gospodarcze realizując swoje plany marketingowe napotykają na problem kwalifikowania niektórych wydatków, co wynika z faktu rozróżniania kosztów reklamy oraz kosztów reprezentacji w ramach tych działań. Ustawodawca w treści art.16 ust.1 pkt 28 u.p.d.o.p. (oraz art.23 ust.1 pkt 23 u.p.d.o.f.), wskazuje, iż: Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów … kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Nie istnieje natomiast żadnego typu ograniczenie dotyczące kosztów reklamy na gruncie podatków dochodowych.
W obu jednakże przypadkach ustawodawca nie podał definicji legalnych tych pojęć, przez co występuje praktyczny problem określenia kiedy podatnik ma do czynienia z poniesieniem kosztów reklamy (zaliczenie do kosztów podatkowych w oparciu o ogólną regułę art.15 ust.1 u.p.d.o.p., a więc możność wykazania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesieniem kosztu a możliwością uzyskania przychodu wraz z jednoczesnym odrzuceniem zasady, iż jeżeli coś nie jest wymienione w art.16 ust.1 ustawy jest automatycznie kosztem reklamy), a kiedy wystąpią koszty reprezentacji.
W takim przypadku można więc bazować na orzecznictwie sądów administracyjnych oraz organów podatkowych i próbować porównać zaprezentowane poniżej wytyczne do własnej sytuacji. Przed wskazaniem przykładowych poglądów WSA, NSA oraz Ministerstwa Finansów warto wskazać, że współczesne pojęcie reklamy w nauce i praktyce zarządzania nie odnosi się już tylko do promowania lub informowania o oferowanych produktach lub usługach, ale także do promocji samej marki firmy, ale też...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!