ODPOWIEDŹ
Co do zasady Ministerstwo Finansów potwierdziło, iż otrzymana subwencja z Polskiego Funduszu Rozwoju stanowi pożyczkę, bowiem subwencja ta generalnie podlega zwrotowi. Nie mniej jednak w sytuacji spełnienia określonych wymogów może być częściowo umorzona po 12 miesiącach od jej udzielenia. W przypadku mikroprzedsiębiorców 75% subwencji może być bezzwrotne.
W sytuacji gdy otrzymana subwencja na dzień jej otrzymania nie jest zaliczana do przychodów a stanowi pożyczkę winna być księgowana na koncie rozrachunkowym - tak jak pożyczka tj:
- Wn konto 13-0 “Rachunek bieżący”,
- Ma konto 24 “Pozostałe rozrachunki” - Otrzymana subwencja PFR.
Do dnia otrzymania informacji o wysokości umorzenia, subwencja pozostaje na koncie 24.
Umorzenie subwencji otrzymanej z PFR zdaniem redakcji należałoby księgować w następujący sposób:
- Wn konto 24 “Pozostałe rozrachunki” - Otrzymana subwencja PFR;
- Ma konto 760 “Pozostałe przychody operacyjne”
W sytuacji gdy subwencję wykorzystano na zakup środka trwałego, który będzie amortyzowany na moment umorzenia pożyczki, księgowanie winno przebiegać następująco:
- Wn konto 24 “Pozostałe rozrachunki” - Otrzymana subwencja PFR;
- Ma konto 84 “Rozliczenia międzyokresow...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!