Jak zaksięgować subwencję otrzymaną z PFR

Gorący temat

Przedsiębiorca złożył wniosek o  subwencję w  ramach Polskiego Funduszu Rozwoju. Jak zaksięgować wpływ subwencji na rachunek, jakie przeprowadzić księgowania po 12 miesiącach w sytuacji gdy 75% zostanie umorzone? Jak zaprezentować otrzymaną subwencję w sprawozdaniu finansowym?

ODPOWIEDŹ

Co do zasady Ministerstwo Finansów potwierdziło, iż otrzymana subwencja z Polskiego Funduszu Rozwoju stanowi pożyczkę, bowiem subwencja ta generalnie podlega zwrotowi. Nie mniej jednak w sytuacji spełnienia określonych wymogów może być częściowo umorzona po 12 miesiącach od jej udzielenia. W przypadku mikroprzedsiębiorców 75% subwencji może być bezzwrotne.
W sytuacji gdy otrzymana subwencja na dzień jej otrzymania nie jest zaliczana do przychodów a stanowi pożyczkę winna być księgowana na koncie rozrachunkowym - tak jak pożyczka tj:

  • Wn konto 13-0 “Rachunek bieżący”,
  • Ma konto 24 “Pozostałe rozrachunki” - Otrzymana subwencja PFR.

Do dnia otrzymania informacji o  wysokości umorzenia, subwencja pozostaje  na koncie 24. 
Umorzenie subwencji otrzymanej z PFR zdaniem redakcji należałoby księgować w następujący sposób:

  • Wn konto 24 “Pozostałe rozrachunki” - Otrzymana subwencja PFR;
  • Ma konto 760 “Pozostałe przychody operacyjne”

W sytuacji gdy subwencję wykorzystano na zakup środka trwałego, który będzie amortyzowany na moment umorzenia pożyczki, księgowanie winno przebiegać następująco:

  • Wn konto 24 “Pozostałe rozrachunki” - Otrzymana subwencja PFR;
  • Ma  konto 84 “Rozliczenia międzyokresow...
 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy