Błędy na fakturze - księgowanie w KpiR oraz ewidencji VAT

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Przedsiębiorca, czynny podatnik podatku od towarów i usług otrzymał faktury obarczone błędami formalnymi (brak NIP, błędy w adresie). Czy dokumenty te będą stanowiły podstawę ujęcia w PKPiR oraz ewidencji zakupu VAT?

ODPOWIEDŹ

Faktura dotknięta wadą formalną (przykładowo błąd w nazwie, błędny NIP lub adres), która umożliwia identyfikację nabywcy stanowi podstawę realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego w terminach przewidzianych w ustawie (art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1, ust. 11, ust.13 ustawy o VAT) niezależnie od tego, czy formalne wady faktury zostaną skorygowane. Faktura ta również będzie stanowić podstawę do zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Natomiast w przypadku gdy faktura jest obarczona błędami uniemożliwiającymi ustalenie nabywcy, stwierdzenie jaki jest faktyczny zakres transakcji wykazanych na fakturze, dokument ten nie daje podatnikowi uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego i tym samym nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej updof) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy. Zatem należałoby uznać, iż w przypadku pozarolniczej działalności gospodarczej kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodu, bądź też zabe...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy