Amortyzacja budynku sklepowego

AMORTYZACJA NIERUCHOMOŚCI

Przedsiębiorca nabył środek trwały (budynek sklepowy), którego wartość nie przekroczyła 3.500 zł. Został on więc zamortyzowany w całości w miesiącu zakupu. W późniejszych okresach zostały zakupione materiały - wykończeniowe i izolacyjne. Przeprowadzone prace powodują wzrost wartości użytkowej budynku. Wartość zakupionego materiałów przewyższa kwotę 3.500 zł. Jak ustosunkować się do amortyzacji pełnej wartości obiektu. Zaznaczam, że najprawdopodobniej nie są to ostatnie zakupy podnoszące wartość budynku.

ODPOWIEDŹ

Przedsiębiorca, który nabył środek trwały (budynek sklepowy) użytkował go a następnie postanowił ulepszyć (suma wydatków na ulepszenie przekroczyła 3.500 zł) winien podwyższyć wartość środka trwałego. W analizowanej sytuacji należałoby się jednak zastanowić, czy wydatki poniesione na ulepszenie nie są przystosowaniem do prowadzenia działalności. W takiej sytuacji przedsiębiorca winien ustalić wartość środka trwałego jako wartość nabycia kiosku wraz z kosztami przystosowania, a następnie przyjąć do ewidencji śr. trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych na zasadach ogólnych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej updof) amortyzacji podlegają co do zasady środki trwałe. Będą nimi stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,

  3. inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.

Zatem należałoby uznać, iż składnik majątku będziemy zaliczać do środków trwałych podlegających amortyzacji, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  • stanowi on własność lub współwłasność podatnika,

  • został nabyty lub wytworzony we własnym zakresie,

  • jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,

  • przewidywany okres jego używania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej jest dłuższy niż rok,

  • jest wykorzystywany na potrzeby prowadzonej przez niego działalności albo został oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu (leasingu operacyjnego),

  • składnik nie został wymieniony w katalogu środków trwałych z art. 22c ustawy

W odniesieniu do składników majątkowych stanowiących środki trwałe ustawodawca postanowił, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne. Jednakże w przypadku nabycia środków trwałych o wartości nie przekraczającej 3.500 zł podatnicy mogą nie dokonywać odpi...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy