Wydatki na sponsoring w kosztach podatkowych

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Spółka postanowiła przekazać środki finansowe oraz wspomóc organizacyjne (w tym rzeczowo) działalność statutową organizacji, która zajmuje się organizacją zawodów sportowych dla niepełnosprawnych sportowców (sponsoring). Jak będzie wyglądać taki sponsoring z punkty widzenia przepisów podatkowych? Czy poniesione w/w wydatki będą mogły zostać ujęte w kosztach działalności naszej Spółki?

ODPOWIEDŹ

Sponsoring jest umową dwustronną, wzajemną i ekwiwalentną, w której sponsor w zamian za udzielenie wsparcia finansowego lub rzeczowego otrzymuje usługi o charakterze reklamowym. Wydatki poniesione w związku z umową sponsoringu mogą być potraktowane jako koszt uzyskania przychodu wtedy, gdy z zawartej umowy wynikają wzajemne zobowiązania stron, czyli zobowiązanie się sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, oraz zobowiązanie sponsorowanego do reklamowania nazwy sponsora, logo i prowadzonej przez niego działalności, a więc w przypadku gdy mamy do czynienia ze sponsoringiem właściwym. Aby koszty ponoszone na sponsoring mogły być kosztami uzyskania przychodów przede wszystkim muszą one spełniać przesłanki zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych czyli muszą być kosztami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie mogą też być wydatkami wymienionymi w art. 16 ust. 1 w/w, czyli znajdującymi się w katalogu kosztów nie będącymi według ustawy kosztami uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Sponsoring jest umową dwustronną, wzajemną i ekwiwalentną, w której sponsor w zamian za udzielenie wsparcia finansowego lub rzeczowego otrzymuje usługi o charakterze reklamowym. W przypadku, gdy sponsor przekazuje w ramach umowy na rzecz sponsorowanego towary, z umowy winno wynikać, jaka jest wartość wzajemnych świadczeń stron. Pozwoli to ustalić czy wzajemne świadczenia, są świadczeniami ekwiwalentnymi. W przypadku gdy w ramach tej umowy sponsor ma udzielić wsparcia finansowego, powinno ono odpowiadać wartości świadczenia spełnianego przez sponsorowanego, czyli wartości usługi reklamowej.

Sponsor ma prawo uznać za...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy