Wydatki na przygotowanie próbek towarów - skutki na gruncie ustawy o PIT

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Przedsiębiorca zamierza oferować na rynku nowy rodzaj jedzenia regionalnego. W tym celu w kilkunastu dużych galeriach handlowych na terenie całego kraju wynajął powierzchnie i ustawił stylowe stragany. Na straganach można poczęstować się różnego typu produktami, które mają wejść do masowej produkcji po przeprowadzeniu pełnego cyklu badań rynkowych. Czy wartość żywności jaka jest rozdawana nieodpłatnie różnych osobom (w tym potencjalnym klientom) może być zaliczona do kosztów podatkowych?

ODPOWIEDŹ

Przedsiębiorca może w całości zaliczyć wydatki na przygotowanie żywności, którą następnie rozdaje jako poczęstunek różnym osobom (w tym klientom). Są to bowiem wydatki, które mają charakter stricte reklamowy, a zatem mają docelowo przyczynić się do osiągania przychodów. Natomiast, gdy jakiś rodzaj działania miał charakter reprezentacyjny (prezentacja okazałości, wyjątkowości firmy), to podatnik musi pamiętać że tego rodzaju wydatki nie są uznawane za koszt podatkowy i mogą być kwestionowane przez organy podatkowe.

UZASADNIENIE

Zagadnienie wydania próbek towarów przez przedsiębiorcę z kosztowego punktu widzenia powinno opierać się na każdorazowej analizie czy takie czynności mają charakter (cel) reklamowy czy też reprezentacyjny. Ustawodawca wyróżnił bowiem:

  • a) koszty reklamy – stanowiące koszt podatkowy w działalności gospodarczej bez limitu,

  • b) koszty reprezentacji – które w ogóle nie mogą być uznane za koszty podatkowe.

Co istotne i problematyczne, w ustawie oba pojęcia nie zostały zdefiniowane, co powoduje że należy...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy