ODPOWIEDŹ
W sytuacji prowadzenia prac, które w swej istocie łączą ulepszenie i remont, niezbędne jest:
- prowadzenie wewnętrznej dokumentacji budowlano - podatkowej, która pozwoli na określenie jaka część wydatku przypada na ulepszenie a jaka na remont;
- dla większego bezpieczeństwa na wypadek kontroli podatkowej lub kontroli celno - skarbowej można posłużyć się biegłym z zakresu budownictwa (rzeczoznawca budowlany), który na podstawie kosztorysu budowlanego może określić charakter danego wydatku wraz z jego wyceną.
Warto jednak podkreślić, że opinia biegłego zatrudnionego przez podatnika podatku dochodowego nie jest w żaden sposób wiążąca dla organu podatkowego.
UZASADNIENIE
Wydatki (nakłady) z tytułu prowadzonych na środkach trwałych szeroko pojętych prac budowlano – technicznych są rozliczane na gruncie PIT i CIT (dalej: podatek dochodowy) w podziale na:
- wydatki, które bezpośrednio obciążają koszty podatkowe (np. w odniesieniu do podatników stosujących podatkową księgę przychodów i rozchodów i nie stosujących metody memoriałowej) w dacie wystawienia faktury (z tytułu zakupionych np. materiałów budowlanych lub wykonanych usług),
- wydatki, które obciążą koszty podatkowe za pomocą odpisów amortyzacyjnych.
Powstanie obu typów kosztów jest uzależnione od faktu, czy podatnik podatku dochodowego w ramach prowadzonych prac dokonuje tzw. ulepszenia czy też remontu. Są to dwa fundamentalne (choć nie zdefiniowane w ustawach PIT i CIT) pojęcia.
Jak prawidłowo sklasyfikować wydatek w podziale: ulepszenie czy remont – ma to swoje istotne znaczenie, gdyż w odmiennym przypadku błędne zaliczenie wydatku do kosztów okresu powodowałoby powstanie...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!