Towary handlowe i materiały biurowe na jednej fakturze - jak zaewidencjonować w PKPiR

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam na książce przychodów i rozchodów. W sierpniu 2018 roku zakupiłem towary handlowe. Na tej samej fakturze znajdują się towary, które zostały przeznaczone do dalszej sprzedaży oraz towary, które zostaną zużyte w działalności np. papier do ksero, materiały biurowe, środki czystości. Czy taką fakturę należy zewidencjonować w kolumnie 10 księgi i wpisać łączną wartość towarów?

ODPOWIEDŹ

Nie, z takiej faktury należy wyodrębnić te towary handlowe, które będą przeznaczone do dalszej sprzedaży i łączną ich wartość ująć w kolumnie 10 księgi „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”, natomiast zakupione przez podatnika: papier do ksero, materiały biurowe, środki czystości przeznaczone na bieżące potrzeby należy zsumować i ująć w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki”.

UZASADNIENIE

Definicja towarów handlowych i materiałów została określona w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów w § 3 pkt 1 lit. a-c.

I tak, towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym. Towary handlowe to również produkty uboczne, uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

Z kolei definicja materiału po...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy