Nagrody honorowe (symboliczne) a przychód ze świadczeń nieodpłatnych

GMINY I POWIATY ODLICZENIA / ZWOLNIENIA / ULGI

Gmina organizuje dla dzieci i dorosłych różnego typu imprezy kulturalne, oświatowe i sportowe. Uczestniczą w nich różne osoby, a podsumowaniem tego typu imprez jest wręczenie nagród w postaci pucharów lub statuetek. Prezydent miasta organizuje także np. dni seniora, pioniera lub społecznika, w ramach których wręcza różnego typu rzeczowe dowody uznania. Czy na gminie ciążyć będzie obowiązek bycia płatnikiem z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych?

ODPOWIEDŹ

Wręczane osobom fizycznym tzw. prezenty honorowe wyróżniające je spośród danej społeczności z tytułu różnego typu zasług, o ile można im przypisać jednoznacznie funkcję materialnego uhonorowania zasług oraz niską wartość wedle ceny zakupu, mogą być zwolnione z konieczności zapłaty podatku dochodowego. Gmina wydając prezenty nie będzie wtedy miała obowiązków płatnika w PIT oraz nie będzie tym bardziej musiała wystawiać informacji PIT-8C. Jednakże, co należy szczególnie podkreślić, ustawa nie zawiera żadnego bezpośredniego zwolnienia przedmiotowego w tej sprawie, a zatem dla bezpieczeństwa należy posłużyć się indywidualną interpretacją prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

Na wstępie należy zauważyć, że ustawodawca w ramach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł żadnego zwolnienia przedmiotowego, które wyraźnie nawiązywałoby do wydania dla osób fizycznych tzw. prezentów honorowych (nagród symbolicznych). W ramach nagród mamy tu na myśli np.: puchary, dyplomy, statuetki, puchary kryształowe, albumy z wklejonymi gratulacjami, bukiety kwiatów, kosze z kwiatami lub wygrawerowane tabliczki szklane lub miedziane. Co do tzw. prezentów honorowych można wskazać na takiego typy rzeczy, które powszechnie są wręczane osobom fizycznym, a mają za zadanie podkreślić ich uznanie za sprawą ich działalności politycznej, prospołecznej, ekonomicznej lub medialnej. Cechą tych wszystkich nagród jest chęć wyróżnienia spośród danej społeczności wybranych osób, które w ocenie organizatora imprezy zasługują na uznanie (w praktyce mogą być to bardzo podobne lub tożsame rzeczy). Powstaje zatem problem natury podatkowo-prawnej, gdyż w takim przypadku:

  • a) można zakładać, iż powstaje realne przysporzenie majątkowe po stronie osób otrzymujących prezenty honorowe,

  • b) jeżeli przyjąć, że powstaje przysporzenie po stronie otrzymującego prezent honorowy, na organizatorze ciężyć będą obowiązki płatnika w PIT,

  • c) nie można skorzystać z regulacji wyrażonej w art. 21 ust.1 pkt 68a. Wskazuje on, iż wolne od podatku są: „… wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art.20 ust.1 (przychody z innych źródeł),otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym”.

Jeżeli zatem z oceny sposobu zorganizowania imprezy (uroczystości okolicznościowej) można łatwo wywieść wniosek, że została ona zorganizowana w celach promujących organizatora, to należy bazować na treści powyższego artykułu. Ale jeżeli mamy do czynienia z uroczystością, której celem jest docenienie czyichś osiągnię...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy