Kiedy cenę nabycia lub koszt wytworzenia upominków wręczanych kontrahentom można zaliczać do KUP

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Przedsiębiorca często wręcza swoim obecnym, ale też przyszłym kontrahentom różnego rodzaju upominki. Najczęściej są to długopisy oraz markowe pióra, na których znajduje się logo przedsiębiorcy. Wręczanie upominków ma na celu reklamowanie firmy i utrwalenie w ich pamięci istnienia przedsiębiorcy w obrocie rynkowym. Czy w takim przypadku całość środków wydatkowanych na zakup piór i długopisów może zostać uznana za koszty reklamy i stanowić koszty podatkowe prowadzonej działalności gospodarczej?

ODPOWIEDŹ

Wręczanie upominków co do zasady traktowane jest jako ponoszenie kosztów na reprezentację, która wyłączona jest z kosztów podatkowych. Natomiast dopuszcza się wręczanie upominków kontrahentom jak i potencjalnym kontrahentom, przy czym pod uwagę należy wziąć co najmniej trzy kryteria:

  1. po pierwsze, wydatek na pojedynczy upominek winien mieć charakter drobnego gadżetu/prezentu,

  2. po drugie, upominki które zawierają logo firmy mogą być traktowane jako wręczane w ramach reklamy (nie jest ona wyłączona z kosztów podatkowych) oraz

  3. po trzecie, upominki przeznaczone do celów reklamowych powinny być rozdawane masowo (nie można wyodrębniać ekskluzywnej grupy obdarowanych).

Zatem kosztem reklamy nie będą np. markowe pióra wręczane wąskiej grupie obdarowanych (nawet z logo firmy), natomiast zakładając masowe rozdawanie długopisów z logo firmy, można przyjąć że będą to koszty reklamy.

UZASADNIENIE

Zgodnie z treścią art.22 ust.1 u.p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia przychodów. Ustawodawca ponadto art.23 ust.1 pkt 23 ustawy wskazał, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodu … kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Samo pojęcie reklamy jak i w szczególności „reprezentacji” nie posiada definicji legalnej w ustawie. Nie mniej jednak pojęcia te wielokrotnie były analizowane przez Sąd Administracyjny. I tak, przykładowo NSA w wyroku z dnia 26.09.2000 r., sygn. III SA 1994/99 stwierdził, że reprezentacja jest to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Zatem w działalności gospodarczej pod pojęciem reprezentacji można rozumieć każde działanie skierowane do obecnych lub potencjalnych kontrahentów przedsiębiorcy – podatnika w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku celem ułatwienia zawierania umów lub/i tworzenia korzystnych warunków ich zawierania. W praktyce biznesowej reklamą będą natomiast działania mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów, przy czym reklama może być realizowana za pomocą rożnego typu środków wyrazu i przy użyciu różnych środków...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy