Jakie skutki w zakresie rozliczenia zakupu środków trwałych będzie miało podpisanie umowy franszyzy

AMORTYZACJA

Spółka podpisuje z nowo tworzonymi podmiotami gospodarczymi umowy franczyzy. Umowa przewiduje, że w lokalach, w których będzie prowadzona działalność gospodarcza, będzie wykorzystywany sprzęt (półki, lodówki, kasy rejestrujące, duże chłodnie na zapleczach). Sprzęt ten zostanie zakupiony przez spółkę a następnie w ramach umowy franczyzy przekazany do sklepów. Czy spółka będzie miała prawo zaliczyć kupowany sprzęt do środków trwałych, odpisy amortyzacyjne zaliczać do kosztów podatkowych, przy założeniu że sprzęt będzie przekazywany do podmiotów, które podpiszą ze spółką umowę franczyzy?

ODPOWIEDŹ


Spółka kupując sprzęt, który przekazuje w ramach franczyzy może na zasadach ogólnych zaliczyć nabyte rzeczy do własnej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i poddać amortyzacji, a naliczone odpisy amortyzacyjne zaliczać do kosztów podatkowych swojej działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE


Umowa franczyzy należy do umów nienazwanych, przy czym jej cechą jest odpłatność którą określa się zazwyczaj w ramach co najmniej dwóch opłat, gdzie jedna związana jest zazwyczaj z reklamą, druga z kolei to wynagrodzenie za działanie pod szyldem marki (znanej na rynku). Spółka, która podpisuje umowy franczyzy może także przekazywać do wykorzystania różnego typu urządzenia. 

Spółka kupując sprzęt, który przekazuje w ramach franczyzy może na zasadach ogólnych zaliczyć nabyte rzeczy do własnej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i poddać amortyzacji. Zastosowanie znajduje tu treść art.16a ust....

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy