Ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w PKPiR

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Podatnik zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą (obecnie usługi architektoniczne) o budowę domów na sprzedaż. Jest czynnym podatnikiem VAT (kwartalnie), a podatek dochodowy rozlicza na zasadach ogólnych za pomocą PKPiR (kwartalnie). Jak powinien ewidencjonować zakup materiałów (towar, koszt czy inwestycja w czasie) oraz usługi podwykonawcze dotyczące tej budowy (budowa studni, elektryka, budowa domu, instalacja drzwi, okien, wykończenie, itp.). Budowa zacznie się w 2016 roku, a sprzedaż nastąpi w 2017 roku. Jak na przełomie roku rozliczyć remanent jeśli zakupione materiały będą ewidencjonowane jako towar i wówczas będą wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Sprzedaż będzie fakturowana według umowy w transzach po wykonaniu umówionych etapów. Teraz jest to jedna inwestycja, ale planowane są kolejne. Obecna budowa domu jednorodzinnego odbywa się na gruncie inwestora, stąd nie występuje zakup gruntu. Podatnik nie ma pracowników, korzysta tylko z podwykonawców.

ODPOWIEDŹ

Zasady dokonywania zapisów w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz zawarte w nim Objaśnienia dotyczące zasad dokonywania zapisów w księdze stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia. W przypadku sprzedaży fakturowanej, zgodnie z umową, w transzach po wykonaniu umówionych etapów, otrzymane kwoty nie będą stanowiły przychodu podatkowego, bez przeniesienia własności gruntu lub jej części, na której realizowana jest inwestycja na przyszłego nabywcę nieruchomości, a co za tym idzie poniesione wydatki będące kosztami bezpośrednio związanymi z przychodem nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

1. Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawiera objaśnienia dotyczące zasad dokonywania zapisów w księdze. Zgodnie z tymi objaśnieniami kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Według § 3 pkt 1 lit b i c niniejszego rozporządzenia materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania – puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi. Materiałami pomocniczymi są natomiast materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości. Z powyższych wyjaśnień wynika zatem, iż w kolumnie 10 winny być ujmowane wymienione powyżej materiały. Kolumna 11 jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Natomiast kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10–12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. Posłużenie się w objaśnieniach zwrotem „w szczególności” oznacza, iż wymieniony tam katalog wydatków...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy