ODPOWIEDŹ
Zasady dokonywania zapisów w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz zawarte w nim Objaśnienia dotyczące zasad dokonywania zapisów w księdze stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia. W przypadku sprzedaży fakturowanej, zgodnie z umową, w transzach po wykonaniu umówionych etapów, otrzymane kwoty nie będą stanowiły przychodu podatkowego, bez przeniesienia własności gruntu lub jej części, na której realizowana jest inwestycja na przyszłego nabywcę nieruchomości, a co za tym idzie poniesione wydatki będące kosztami bezpośrednio związanymi z przychodem nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
UZASADNIENIE
1. Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawiera objaśnienia dotyczące zasad dokonywania zapisów w księdze. Zgodnie z tymi objaśnieniami kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Według § 3 pkt 1 lit b i c niniejszego rozporządzenia materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania – puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi. Materiałami pomocniczymi są natomiast materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości. Z powyższych wyjaśnień wynika zatem, iż w kolumnie 10 winny być ujmowane wymienione powyżej materiały. Kolumna 11 jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Natomiast kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10–12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. Posłużenie się w objaśnieniach zwrotem „w szczególności” oznacza, iż wymieniony tam katalog wydatków...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!