ODPOWIEDŹ
Firma ma prawo zaliczyć do kosztów podatkowych zakupione i wytworzone towary, które następnie sprzedaje swoim odbiorcom za 1 grosz netto w ramach przyjętej przez siebie strategii marketingowej. Wynika to z ustawowej definicji kosztu uzyskania przychodu, gdzie wskazuje się między innymi, że podatnik może zaliczać do kosztów też takie wydatki, dzięki którym nastąpi zachowanie lub zabezpieczenie przychodu. Z przepisów ustawy nie wynika aby przychód ze sprzedaży był co do zasady zawsze wyższy od kosztu związanego z jego uzyskaniem.
UZASADNIENIE
Podatnicy coraz częściej zaczynają stosować znane w rozwiniętych gospodarkach rynkowych strategie produktowo – cenowe, których skutkiem jest sprzedaż jakiejś części towaru po cenach niższych od kosztu zakupu lub wytworzenia. Należy zaznaczyć, że sprzedaż po obniżonej cenie (niekiedy 1 grosz) nie ma celu samego w sobie, lecz stanowi metodę osiągania celów w postaci związania kontrahentów z firmą - podatnikiem.
W innym przypadku byłoby to działanie całkowicie nieracjonalne ekonomicznie.
Punktem wyjścia do oceny możliwości zaliczenia kosztów wytworzonych lub zakupionych towarów (produktów) sprzedanych następnie za 1 grosz netto jest definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w art. 22 ust.1 u.p.d.o.f.: Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23. Podatnik może więc zaliczać wydatki do kosztów podatkowych nie tylko, gdy w następstwie poniesienia kosztu osiągnie przychód, ale także:
a) gdy poniesienie...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!