Działania marketingowe - sprzedaż za 1 grosz

KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Firma przyjęła nową strategię marketingową, która ma przyczynić się do zwiększenia poziomu przychodów ze sprzedaży, a także trwale wiązać z nią odbiorców. W sytuacji gdy odbiorca zakupi określoną ilość towaru lub też będzie nabywać zakupy przez określony czas firma będzie stosować sprzedaż po mocno obniżonej cenie (cena równa 1 grosz netto). Towary sprzedawane odbiorcom będą pochodzić zarówno z własnej produkcji, ale też firma będzie kupować na rynku innego typu towary i następnie (jako element działań marketingowych) sprzedawać je za 1 grosz. Czy w takim przypadku firma może zaliczyć do kosztów podatkowych wytworzone lub nabyte towary handlowe, które będą sprzedawane za 1 grosz?

ODPOWIEDŹ

Firma ma prawo zaliczyć do kosztów podatkowych zakupione i wytworzone towary, które następnie sprzedaje swoim odbiorcom za 1 grosz netto w ramach przyjętej przez siebie strategii marketingowej. Wynika to z ustawowej definicji kosztu uzyskania przychodu, gdzie wskazuje się między innymi, że podatnik może zaliczać do kosztów też takie wydatki, dzięki którym nastąpi zachowanie lub zabezpieczenie przychodu. Z przepisów ustawy nie wynika aby przychód ze sprzedaży był co do zasady zawsze wyższy od kosztu związanego z jego uzyskaniem.

UZASADNIENIE

Podatnicy coraz częściej zaczynają stosować znane w rozwiniętych gospodarkach rynkowych strategie produktowo – cenowe, których skutkiem jest sprzedaż jakiejś części towaru po cenach niższych od kosztu zakupu lub wytworzenia. Należy zaznaczyć, że sprzedaż po obniżonej cenie (niekiedy 1 grosz) nie ma celu samego w sobie, lecz stanowi metodę osiągania celów w postaci związania kontrahentów z firmą - podatnikiem.

W innym przypadku byłoby to działanie całkowicie nieracjonalne ekonomicznie.

Punktem wyjścia do oceny możliwości zaliczenia kosztów wytworzonych lub zakupionych towarów (produktów) sprzedanych następnie za 1 grosz netto jest definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w art. 22 ust.1 u.p.d.o.f.: Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23. Podatnik może więc zaliczać wydatki do kosztów podatkowych nie tylko, gdy w następstwie poniesienia kosztu osiągnie przychód, ale także:

a) gdy poniesienie...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy