Dotacja dla fundacji - brak ustawowego wymogu dodatkowego konta

JEDNOSTKI FINANSÓW PUBLICZNYCH

Fundacja ubiega się o dotację ministerialną. Czy w składanym wniosku należy uwzględnić koszt prowadzenia odrębnego rachunku bankowego dla celów rozliczania ewentualnej dotacji? Czy jest taki obowiązek? Fundacja jest organizacją non profit nieprowadzącą działalności gospodarczej, prowadzi pełną księgowość.

ODPOWIEDŹ
Obowiązujące przepisy nie nakładają wymogu posiadania odrębnego rachunku bankowego dla środków otrzymanych z dotacji, jako warunku dla prawidłowego jej rozliczenia. Brak wyodrębnienia środków dotacyjnych na oddzielnym rachunku bankowym nie stanowi jedynego warunku dla uznania wyodrębnienia tychże środków. Istnieje bowiem możliwość oceny „odrębności” tychże środków z punktu widzenia ich przeznaczenia (na podstawie zapisów księgowych w księgach rachunkowych). Tworzenie odrębnego rachunku bankowego dla celów rozliczenia dotacji nie wydaje się racjonalne z punktu widzenia ekonomicznego. 

Należy jednak podkreślić, iż w praktyce wciąż zdarza się, że niektóre podmioty publiczne, udzielające dotacji organizacjom pozarządowym, określają wymóg tworzenia odrębnego rachunku bankowego dla celów rozliczenia dotacji w regulaminie konkursowym. Brak wyodrębnionego rachunku bankowego może spowodować niepodpisanie...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy