Dodatkowe ubezpieczenie dla pracownika w podróży służbowej a koszty uzyskania przychodu

KOSZTY / PRZYCHODY

Firma wykupiła ubezpieczenie kosztów leczenia i pomocy assistance w podróży zagranicznej na rzecz pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. Czy ubezpieczenie stanowi koszt uzyskania przychodów pracodawcy?

ODPOWIEDŹ
Ustawodawca co do zasady wyłączył możliwość uznania wydatków na dodatkowe ubezpieczenie pracowników za koszty uzyskania przychodów, za wyjątkiem jednak umów ubezpieczenia spełniających ściśle określone warunki.

UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej updop), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia tego źródła, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop zawierającym katalog wydatków wyłączonych z mocy ustawy z tej kategorii. 
Art. 16 ust. 1 pkt 59 updop stanowi natomiast, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem umów dotyczących ryzyka, o którym mowa w dziale I w grupach 1, 3 i 5 oraz w dziale II w grupach 1 i 2 załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, jeżeli uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca i umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy