Zwrot płatności dokonanej bonem turystycznym

AKTUALNOŚCI

Jako przedsiębiorca turystyczny realizuję usługi hotelarskie i inne  imprezy turystyczne. Dokonałem rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) - art. 8 ust. 1 ustawy o Polskim Bonie Turystycznym i w związku z tym mogę przyjmować płatności za usługi w formie bonu turystycznego. W poprzednim miesiącu organizując imprezę turystyczną otrzymałem przedpłaty w formie bonu.  Płatność z ZUS nastąpiła w ciągu 14 dni od rejestracji usługi. Ze względu na warunki pogodowe impreza nie odbyła się. Jakich dokonać księgowań? 

ODPOWIEDŹ
W przypadku ujawnienia, że kwota płatności dokonanej za pomocą bonu stanowi kwotę nienależnie pobraną kwota otrzymana w wyniku dokonania tej płatności podlega zwrotowi do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Przy tego rodzaju zdarzeniu zapisy księgowań można przeprowadzić jak poniżej. 

UZASADNIENIE
Co do zasady prawidłowość i termin księgowania przychodów nie zależy od sposobu otrzymywania płatności. 
Zatem przy realizacji płatności bonem turystycznym podmioty, które:

  1. Ewidencjonują wartości z tytułu świadczonych usług na kasie fiskalnej, będą przedpłatę fiskalizowały na kasie fiskalnej tak jak dotychczas.
  2. Co do zasady przychód powstaje w dacie sprzedaży usługi, a nie w dacie zapłaty. Zatem przy płatności za pomocą bonu turystycznego jego realizacja następuje  wcześniej niż świadczenie usługi. 
  3. Dlatego też płatność bonem na kasie fiskalnej będzie ujęta jako otrzymana zaliczka na poczet przyszłego świadczenia - rozliczenie międzyokresowe przychodów - konto 840.

W sytua...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy