ODPOWIEDŹ
Zakupiony grunt służący dalszej odsprzedaży - jako towar handlowy przedsiębiorca winien ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10 w cenie zakupu, za którą uznaje się cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami.
Koszty związane bezpośrednio z zakupem gruntu tj. koszty opłat notarialnych, wydatki związane z podziałem gruntu, zmianą przeznaczenia, nakłady faktycznie poniesione na uzbrojenie działek (prąd, wodociąg) należy uznać jako koszty uboczne zakupu i tym samym ująć w kolumnie 11 księgi.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 1 lit a) udof za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów.
Powołany przepis nie będzie miał jednak zastosowania w sytuacji przedstawionej przez Czytelnika bowiem zakupiony grunt przeznaczony do dalszej odsprzedaży nie będzie środkiem trwałym, lecz stanowi towar handlowy.
Zgod...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!