Obowiązek sporządzenia remanentu w wyniku likwidacji działalności gospodarczej

INNE ROZLICZENIA

Przedsiębiorcy prowadzący odrębne działalności postanowili wnieść aportem przedsiębiorstwa do nowej działalności gospodarczej - spółki cywilnej. W następnej kolejności indywidualne działalności zostaną zlikwidowane. Czy mam obowiązek sporządzić inwentaryzację i poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego?

ODPOWIEDŹ

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze, w przypadku likwidacji tych winni sporządzić:

  • wykaz składników majątku na dzień likwidacji;

  • remanent towarów handlowych - spis z natury.

O zamiarze sporządzenia spisu z natury należy zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia tego spisu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z brzmieniem art. 24a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w razie likwidacji działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, w tym także prowadzonych w formie spółki niebędącej osobą prawną, lub wystąpienia wspólnika z takiej spółki sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej lub na dzień wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Przy czym wykaz ten powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjn...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy