Czy w przypadku częściowego zniszczenia środka trwałego jest możliwość kontynuacji amortyzacji

AMORTYZACJA

Podczas procesu produkcyjnego doszło do zwarcia instalacji elektrycznej i zniszczenia komputerów sterujących pracą urządzeń (środków trwałych). Spowodowało to wstrzymanie na pewien czas produkcji, przy czym w ramach uruchomienia drugiej zmiany, produkcja jest kontynuowana na innych środkach trwałych. Czy w takim przypadku, na czas remontu maszyn, spółka przedsiębiorca powinien zaprzestać zaliczania odpisów amortyzacyjnych od unieruchomionych środków trwałych do kosztów podatkowych?

ODPOWIEDŹ

Unieruchomienie środków trwałych w wyniku uszkodzenia nie powoduje obowiązku zaprzestania zaliczania odpisów amortyzacyjnych naliczanych od ich wartości początkowej do kosztów podatkowych. Podatnik musi zaprzestać zaliczania odpisów do kosztów podatkowych w następujących sytuacjach: zaprzestanie danego rodzaju działalności, w którym wykorzystywano unieruchomione środki trwałe (definitywnie), zawieszenie działalności, postawienie środka trwałego w stan likwidacji, zbycie środka trwałego lub stwierdzenie niedoboru środka trwałego.

UZASADNIENIE

Co do zasady podatnik ujmuje w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (i poddaje amortyzacji) te składniki majątkowe, które spełniają definicję środka trwałego, czyli:

  • a) składnik majątku stanowi własność lub współwłasność podatnika,

  • b) został nabyty lub wytworzony we własnym zakresie,

  • c) jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,

  • d) przewidywany okres jego...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy