Zaskarżenie decyzji Naczelnika US i Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w sprawie rozłożenia zaległości na raty

AKTUALNOŚCI

Samotna matka ma na utrzymaniu i wychowaniu troje dzieci, z czego jedno z nich w aktualnym roku podatkowym rozpocznie pracę zawodową w ramach umowy cywilnoprawnej, gdzie ma osiągać dochód w wysokości 1.200 zł miesięcznie. W wyniku zamieszkiwania w cudzej własności doszło do zasiedzenia w nieruchomości, przez co powstała konieczność zapłaty podatku od spadków i darowizn. Powstałe zobowiązanie podatkowe nie zostało uregulowane, powstała zaległość podatkowa wraz z odsetkami. Matka złożyła wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o rozłożenie zaległości podatkowej na 30 rat oraz umorzenie odsetek. Decyzja naczelnika US okazała się negatywna w wyniku czego zostało złożone odwołanie od decyzji do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej. Przeprowadzone postępowanie ponownie zakończyło się decyzją odmowną. Czy istnieje oraz na podstawie jakich przesłanek możliwość odwołania się do wojewódzkiego sądu administracyjnego celem ochrony samotnej matki i ich dzieci przed drastycznym pogorszeniem sytuacji materialnej w wyniku zapłaty zaległości podatkowej i odsetek?

ODPOWIEDŹ

Podatnik w pierwszej kolejności powinien dokonać analizy treści postanowienia przewodniczącego samorządowego organu podatkowego, który w przypadku podatków stanowiących dochód jednostki samorządu terytorialnego, wydaje w formie postanowienia zgodę na np. rozłożenie zaległości podatkowej na raty oraz umorzenie odsetek. Obowiązkiem organów podatkowych, w tym w szczególności Dyrektora IAS jest ocena, czy zebrany materiał dowodowy został poddany analizie z punktu widzenia kryteriów ustawowych takich jak: ważny interes podatnika oraz ważny interes publiczny. Jeżeli występują wątpliwości, to tego typu zagadnienie może stać się podstawą do sformułowania zarzutów w skardze do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Istotne jest bazowanie na wartościach takich jak: ochrona życia i zdrowia oraz ochrona egzystencji podatnika i jego rodziny.

UZASADNIENIE

Ustawodawca przewidział możliwość ubiegania się przez podatników o rozłożenie zaległości podatkowej na raty oraz jednoczesne wnioskowanie o umorzenie całości lub części odsetek od zaległości. Przyznanie tej preferencji podatnikowi nie jest jednak automatyczne, następuje w ramach tzw. uznania administracyjnego, a więc instytucji podatkowo – prawnej, gdzie organ administracji (tu: organ podatkowy) podejmuje decyzję według własnego subiektywnego uznania (poglądu na daną sytuację). Ustawodawca nie wskazał również jakimi kryteriami organ podatkowy powinien się kierować w podejmowaniu decyzji, a jedynie ograniczył się do wskazania na ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny.

Podatnik zgodnie z treścią art.67a OP może ubiegać się o:

  • odroczenie terminu płatności podatku,

  • rozłożenie zapłaty podatku na raty,

  • odroczenie zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami o tej zaległości,

  • rozłożenie na raty zapłaty zaległości wraz z odsetkami od zaległości.

  • umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, ale także odsetek...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy