Podatek od środków transportowych po zbyciu ciągnika siodłowego

GMINY I POWIATY TRANSPORT

Firma transportowa dysponująca ciągnikami siodłowymi i balastowymi postanowiła wymienić w części flotę samochodową. Od ciągników siodłowych i balastowych firma opłacała przez cały czas podatek od środków transportowych. Jak należy rozliczyć na gruncie tego podatku sprzedaż ciągnika siodłowego, jeżeli odbywała się ona w trakcie miesiąca sierpnia 2016 roku?

ODPOWIEDŹ

Spółka jest zobowiązana do zapłaty podatku od środków transportowych za sierpień 2016 roku. Od 1 września podatek będzie zobowiązany zapłacić nabywca, nawet jeżeli nie dokona przerejestrowania ciągnika siodłowego. Decydujące jest bowiem występowania prawnie skutecznej umowy sprzedaży.

UZASADNIENIE

Podatek od środków transportowych jest podatkiem, z którego wpłaty wpływają do budżetów gmin. W ramach tego podatku Minister Finansów wydaje corocznie dwa obwieszczenia:

  1. Pierwsze, dotyczy ogólnego mechanizmu waloryzacji stawek maksymalnych, które są zapisane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych (to samo obwieszczenie dotyczy także stawek maksymalnych dla podatku od nieruchomości) – w obwieszczeniu Minister Finansów wskazuje nowe maksymalne stawki w tym podatku, które nie mogą być przekroczone w uchwałach podejmowanych przez rady gmin (gmina może ustanowić niższe stawki lub zastosować zwolnienia przedmiotowe dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie wyższej niż 12 ton). Zmianie ulegają wartości stawek podatkowych podanych w art. 10 u.p.o.l.

  2. Drugie, związane jest z określeniem minimalnych stawek w tym podatku – następuje zmiana stawek w załącznikach nr 1,2 i 3 do ustawy. Stawki minimalne określane są zgodnie z dyrektywą unijną tylko dla środków transportowych o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej co najmniej 12 ton.

Jednym z przedmiotów opodatkowania podatkiem od środków transportowych są ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton (art.8 ust.3 i 4 u.p.o.l.). Ustawa niniejsza, jak i ustawa prawo o ruchu drogowym co prawda nie definiuje co należy rozumieć pod pojęciem ciągnika siodłowego lub balastowego, stąd stosując wykładnię językową (źródło słownikowe), należy przyjąć że są to pojazdy samochodowe które konstrukcyjnie przystosowane są wyłącznie do ciągnięcia przyczepy. Przy czym ciągnik siodłowy jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy za pomocą skrętnego siodła umiejscowionego nad tylną osią pojazdu, natomiast ciągnik balastowy jest dociążony odpowiednim balastem dzięki któremu może ciągnąć przyczepy o dużej masie. Należy mieć na uwadze, że opodatkowanie ciągnika siodłowego i balastowego ma miejsce tylko wtedy, gdy dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (ciągnika z przyczepą lub naczepą) jest równa albo wyższa niż 3,5 tony. Opodatkowaniu podlega osobno posiadanie zarówno ciągnika siodłowego jak i przyczepy (na...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy