Na jaki zakres ingerencji WSA i NSA może liczyć podatnik, który nie uzyskał pozytywnej decyzji o umorzeniu jego zaległości podatkowej

ODLICZENIA / ZWOLNIENIA / ULGI

Podatnik (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) ze względu na poważną chorobę utraciła zdolność do zarobkowania, zlikwidowała działalność gospodarczą, przy czym okazało się, że wcześniej prowadzone przez nią rozliczenia podatkowe wygenerowały bardzo duże zaległości podatkowe. Osoba ta nie ma majątku, który może zbyć (celem spłaty zaległości skarbowych) i złożyła wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami. Otrzymała jednakże decyzję odmowną. Decyzja ta została utrzymana w mocy przez Izbę Administracji Skarbowej. Czy osoba wnioskująca może liczyć, że sądy administracyjne okażą się bardziej wyrozumiałe i uwzględnią bardzo złą sytuację osobistą podatnika?

ODPOWIEDŹ

Ustawodawca w sprawie umorzenia zaległości podatkowych wprowadził instytucję uznania administracyjnego, która znajduje się w gestii naczelnika urzędu skarbowego. Można więc wskazać, że to od woli organu podatkowego zależy pozytywna decyzja dla podatnika, przy czym niezbędne jest uwzględnienie nakazanego prawem kryterium ważnego interesu podatnika lub ważnego interesu publicznego. Sądy administracyjne nie mają prawa zmienić decyzji w zakresie rozstrzygnięcia uznaniowego, przy czym mają obowiązek zbadać dokładnie poprawność prowadzonego przez naczelnika urzędu skarbowego postępowania (analiza procedury). Jeżeli sądy stwierdzą błąd (błędy) proceduralne, to mogą nakazać organowi powtórne przeprowadzenie postępowania, przy czym na pewno nie mogą wskazać jakie powinno być rozstrzygnięcie merytoryczne.

UZASADNIENIE

Ustawodawca w treści art.67a OP dopuścił możliwość wydania przez naczelnika urzędu skarbowego decyzji na podstawie wniosku podatnika między innymi w zakresie umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.

W takim przypadku organ podatkowy bada ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny. Należy jednak podkreślić, iż:

  • ustawodawca używa wobec organu podatkowego sformułowania „może”,

  • ustawodawca nie zdefiniował co należy rozumieć pod pojęciem ważnego interesu podatnika lub ważnego interesu publicznego (próba definicji ma miejsce tylko w doktrynie prawa podatkowego oraz w wyrokach sądów administracyjnych).

Sformułowanie „może” odniesione do naczelnika urzędu skarbowego wskazuje, że ma on prawo a nie obowiązek dokonać umorzenia. Sam bowiem, na podstawie prowadzonego postępowa...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy