Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 15 marca 2019 roku, nr 0115-KDIT3.4011.23.2019.1.WM
Sytuacja Podatnika
Spółka komandytowa w której Wnioskodawca jest komandytariuszem podpisała kontrakt z zagranicznym przedsiębiorcą z terytorium Unii Europejskiej na zakup maszyny do produkcji. W kontrakcie ustalono cenę za jaką spółka nabędzie maszynę. Dodatkowo zaznaczono, że maszyna będzie montowana przez wykwalifikowanych mechaników sprzedającego. Ponieważ strony nie znały kosztów montażu i transportu maszyny w momencie podpisywania kontraktu zostały one ustalone ustnie w terminie późniejszym. W lutym 2018r. sprzedawca wystawił spółce fakturę za zakup maszyny na kwotę zgodną z kontraktem, tj. 125.000 EUR. Mechanicy sprzedawcy, zamontowali maszynę w fabryce spółki. Montaż maszyny został zakończony w marcu 2018r. Sprzedawca wystawił dwie dodatkowe faktury, jedną na transport maszyny, a drugą na przeloty
i roboczogodziny mechaników. W związku z tym, że spółka na dzień rozpoczęcia użytkowania maszyny nie wiedziała, czy zdecyduje się oddać maszynę w leasing zwrotny, przyjęła ją do użytkowania jako środek trwały uwzględniając w wartości początkowej wszystkie dodatkowe koszty. Przyjmując maszynę do ewidencji środków trwałych spółka przewidywała, że będzie użytkowała maszynę powyżej roku.
W kwietniu 2018 roku spółka dokonała pierwszego odpisu amortyzacyjnego tego środka trwałego i w tym samym miesiącu właściciele spółki podjęli decyzję, że maszyna zostanie oddana w leasing zwrotny. W ramach umowy firma leasingowa miała odkupić od spółki wyżej opisany środek trwały i oddać go spółce w leasing operacyjny z punktu widzenia podatkowego. Leasingodawca na podstawie przedstawionych dokumentów zgodził się sfinansować zakup maszyny. Uznał, że wartość rynkowa maszyny jest zgodna z pierwszą fakturą jaką spółka otrzymała od sprzedawcy, a która nie zawierała pozostałych kosztów bezpośrednio związanych z zakupem i montażem maszyny zwiększających wartość początkową przyjętego przez spółkę środka trwałego. W kwietniu 2018r. spółka sprzedała maszynę na rzecz firmy leasingowej, wystawiła fakturę za maszynę na kwotę 125.000 EUR. Również w kwietniu 2018r. po sprzedaży spółka dokonała likwidacji maszyny jako jej środka trwałego.
Stanowisko Dyrektora
W myśl art.22 ust. 8 ww. ustawyustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.
Zgodnie z art.22a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
- budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
- maszyny, urządzenia i środki transportu,
- inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Pod...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!