KSeF – co trzeba zmienić w obecnym stanie prawnym, by nie narazić przedsiębiorców na poważne konsekwencje?

AKTUALNOŚCI

Uwagi zgłaszane MF przez Luizę Pieprzyk do projektu rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur w KSeF oraz rozporządzenia technicznego.

 

 

Chcesz lepiej poznać ten temat? Zapraszamy na Konferencję Podatkowo-Biznesową "Jak znacznie zmniejszyć koszty prowadzenia biznesu w 2024 r. po zmianach przepisów podatkowych"!

Na podstawie mojego doświadczenia pracy w resorcie MF przy e-kontrolach (pierwsza e-kontrola to system VIES), analizy tematu z dostawcami oprogramowania i dialogu z tysiącami przedsiębiorców postanowiłam się podzielić moimi spostrzeżeniami.

MF wzorem dobrego wprowadzenia rozwiązania w ramach JPK powinno podzielić czasowo daty wejścia KSEF w zależności od wielkości podmiotów w odstępach półrocznych

Nie tylko rozporządzenie, ale ustawa i całe rozwiązania prawne w zakresie KSEF powinny być rozbite czasowo wzorem wprowadzania JPK, np. od 1 lipca duże podmioty, od 1 stycznia 2025 r. średni podatnicy, od 1 lipca 2025 r. mali podatnicy i od 2026 r. dopiero mikroprzedsiębiorcy, szczególnie JDG.

Biura rachunkowe powinny zostać objęte przepisami szczególnymi ze względu na to, że:

klienci biur rachunkowych to również JDG, które nawet nie używają komputera – brak możliwości wystawienia faktur w KSEF;

nawet jeśli przyjmiemy wariant, iż za tych klientów zacznie wystawiać faktury biuro rachunkowe, to będą zmuszeni zatrudnić nowych pracowników i wzrosną ceny, bo biuro rachunkowe zacznie pełnić poza swoimi licznymi obowiązkami funkcję fakturowni;

problemy dodatkowe to koszty takiej formy współpracy, odpowiedzialność prawna za wystawienie faktur – to ewidentnie prowadzi do likwidacji JDG.

System KSeF  w czasie awarii

Jest potrzebna pilna zmiana przepisów – prawnie neutralna dla obu stron. Obecnie jest tak: mamy awarię KSeF po stronie MF, po zakończeniu awarii podatnik ma 7 dni na wprowadzenie faktur do KSeF, tzn. z systemu offline do online; natomiast awaria po stronie podatnika – czas na wprowadzenie faktur z trybu offline do online to już tylko 1 dzień! Powinno być 7 dni dla każdej ze stron!

Komunikaty o „awariach planowanych” powinny być dostępne i przychodzić na maila podatnika – z przepisów wynika sugestia, że to firma dostarczająca oprogramowanie powinna zapewnić łącze np. z BIP MF lub… innymi pla...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy