Na podstawie mojego doświadczenia pracy w resorcie MF przy e-kontrolach (pierwsza e-kontrola to system VIES), analizy tematu z dostawcami oprogramowania i dialogu z tysiącami przedsiębiorców postanowiłam się podzielić moimi spostrzeżeniami.
MF wzorem dobrego wprowadzenia rozwiązania w ramach JPK powinno podzielić czasowo daty wejścia KSEF w zależności od wielkości podmiotów w odstępach półrocznych
Nie tylko rozporządzenie, ale ustawa i całe rozwiązania prawne w zakresie KSEF powinny być rozbite czasowo wzorem wprowadzania JPK, np. od 1 lipca duże podmioty, od 1 stycznia 2025 r. średni podatnicy, od 1 lipca 2025 r. mali podatnicy i od 2026 r. dopiero mikroprzedsiębiorcy, szczególnie JDG.
Biura rachunkowe powinny zostać objęte przepisami szczególnymi ze względu na to, że:
klienci biur rachunkowych to również JDG, które nawet nie używają komputera – brak możliwości wystawienia faktur w KSEF;
nawet jeśli przyjmiemy wariant, iż za tych klientów zacznie wystawiać faktury biuro rachunkowe, to będą zmuszeni zatrudnić nowych pracowników i wzrosną ceny, bo biuro rachunkowe zacznie pełnić poza swoimi licznymi obowiązkami funkcję fakturowni;
problemy dodatkowe to koszty takiej formy współpracy, odpowiedzialność prawna za wystawienie faktur – to ewidentnie prowadzi do likwidacji JDG.
System KSeF w czasie awarii
Jest potrzebna pilna zmiana przepisów – prawnie neutralna dla obu stron. Obecnie jest tak: mamy awarię KSeF po stronie MF, po zakończeniu awarii podatnik ma 7 dni na wprowadzenie faktur do KSeF, tzn. z systemu offline do online; natomiast awaria po stronie podatnika – czas na wprowadzenie faktur z trybu offline do online to już tylko 1 dzień! Powinno być 7 dni dla każdej ze stron!
Komunikaty o „awariach planowanych” powinny być dostępne i przychodzić na maila podatnika – z przepisów wynika sugestia, że to firma dostarczająca oprogramowanie powinna zapewnić łącze np. z BIP MF lub… innymi pla...