Mam problem z prawidłowym zaksięgowaniem kredytu w księgach handlowych. Spółka otrzymała kredyt bankowy na konto, np. w wysokości 100.000 zł, konto 130-6 / 138 - otrzymane kredyty. Spłaty są dokonywane z rachunku bieżącego miesięcznie poprzez zasilenie konta „środki w drodze” 149 / 130-1 „bieżący rachunkek bankowy”, zamknięcie konta „środki w drodze” i wpływ na rachunek utworzony dla kredytu 130-6 / 149.
Z wpływu bank potrącił odsetki (757 / 130-6) oraz ratę kapitałową (138 / 130-6). Na koncie 138 na koniec roku jest prawidłowa kwota częściowo spłaconego kredytu potwierdzona z bankiem, np. 90.000 zł. Na koncie 130-6 „rachunek bankowy” pozostaje kwota całego kredytu w wysokości 100.000 zł. Czy powinnam zaksięgować ten przychód w bilansie jako nieopodatkowany przychód? Po spłaceniu jak go zdjąć jeżeli nie zaksięguję go jako przychód?
Inny przypadek: Spółka uzyskała debet w wysokości np. 100.000 zł - „zobowiązanie” 202 (k)? / 138 zasilenie konta 149/130 bieżący rachunek bankowy, zasilenie konta kredytowego 138/149, spłata odsetek 757/138, spłata kapitału 202/138? Czy to jest prawidłowe księgowanie ?
ODPOWIEDŹ
Co do zasady...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!