Część stała i zmienna opłaty reklamowej

GMINY I POWIATY

Z dniem 1 stycznia 2016 roku ustawodawca wprowadził zmianę w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 roku, gdzie w ramach art. 17a i art.17b wprowadził nowy typ opłaty publicznoprawnej - opłatę reklamową. Tak jak w przypadku innych opłat uregulowanych w tej ustawie (opłaty od posiadania psa, opłaty targowej, opłaty miejscowej oraz opłaty uzdrowiskowej) decyzja co do jej funkcjonowania zależy od decyzji rady gminy wprowadzanej drogą uchwały. Oznacza to, że w/w opłaty od 1 roku 2016 roku stały się fakultatywne i mogą w pewnym stopniu stanowić element polityki finansowo-ekonomicznej gmin. 

Podstawową cechą opłaty reklamowej jest uzależnienie jej wprowadzenia przez gminę od wcześniej uchwalonego w danej gminie dokumentu „zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” (art.17 ust.4 u.p.o.l.). Jako podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty reklamowej w ust. 3 art.17a u.p.o.l. wskazuje się:

  • a) właścicieli nieruchomości oraz obiektów budowlanych oraz użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,

  • b) posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,

  • c) posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie”

- wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego,

- jest bez tytułu prawnego, jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.

Przykład 1

Pan X na swojej nieruchomości, obok domku jednorodzinnego, w którym zamieszkuje, postawił tablicę reklamową, którą zamierza wynajmować różnym podmiotom gospodarczym. Drugą tablicę reklamową przyczepił do ogrodzenia oddzielającego jego nieruchomość od drogi publicznej, a trzecią zawiesił na ścianie swojego domku jednorodzinnego, przy czym ściana, na której zawieszono tablicę reklamową skierowana jest ku polu. Zgodnie z regulacjami, a szczególnie z pkt.1 ust.5 art.17a u.p.o.l: od pierwszej oraz drugiej tablicy reklamowej będzie zobowiązany płacić opłatę reklamową, nawet jeżeli w danym momencie nie będzie znajdować się na niej treść reklamowa, natomiast w przypadku trzeciej tablicy obowiązek podatkowy nie powstanie. Ustawodawca wskazał w przytoczonym wyżej punkcie, że jeżeli tablice lub urządzenia reklamowe nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie, to obowiązek zapłaty nie wystąpi.

Niewątpliwie taki zapis może tworzyć wiele problemów dla podatników, gdyż w wielu faktycznych sytuacjach trudno dokładnie stwierdzić czy konkretna tablica reklamowa (lub urządzenie reklamowe) jest wi...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy